perjantai 5. kesäkuuta 2020

Top 10 naishahmot (Studio Ghibli)

Studio Ghibli tunnetaan yleensä sen vahvoista naishahmoista. Erityisesti Hayao Miyazaki on todennut elokuvistansa näin:

"Many of my movies have strong female leads - brave, self-sufficient girls that don't think twice about fighting for what they believe in with all their heart. They'll need a friend, or a supporter, but never a saviour. Any woman is just as capable of being a hero as any man."       (Lähde: quora.com)

Ghibli tarjoaa monia naishahmoja, joihin pystymme samaistumaan tai muuten vain koemme ihailtavaksi tai kiehtovaksi. Otetaanpas selvää, mitkä top 10 naishahmoa ovat minusta ne mieluisimmat! (Pois lukien antagonistit sekä pienemmät sivuroolit.)

Teksti sisältää jonkin verran juonipaljastuksia.

10. HARU

Haru on hyvin hauska, mutta samalla myös tietyllä tavalla samaistuttava hahmo! Hän on aluksi melko surumielinen ja kömpelö, eikä meinaa millään ehtiä ajoissa kouluun aamuisin. Avomielisyys ja muiden auttaminen ovat kuitenkin piirteitä, jotka tulevat olemaan hänelle eduksi elokuvan edetessä. Monien muiden hahmojen tapaan hän oppii myös vähitellen olemaan oma itsensä, eikä enää vaadi itseltänsä liikoja. 

9.  SAN

Vaikka San onkin Prinsessa Mononokessa sivuroolissa, on hän hyvin mieleenpainuva hahmo. Hän elää susijumalten kasvattamana, koska hänen oikeat vanhempansa aikoinaan hylkäsivät hänet metsään. San on hyvin rohkea ja melko uhmakas, taisteleehan hän kuolemaakin uhaten luonnon ja eläinten puolesta. Sen lisäksi, että hän on fyysisesti taitava taistelemaan, on hän henkisestikin vahva, itsenäinen ja pysyy herkeämättä päätöksissään. Sanin luonne on samaistumiskannalta ajatellen ehkäpä turhankin kiivas minun makuuni, vaikka toisaalta pidän hänen vahvoista piirteistään erittäin paljon.

8. FIO

Fio on hyvin kunnianhimoinen, itsenäinen ja elämänmyönteinen nuori nainen. Kohdatessaan "lievästi" naisia aliarvioivan Porcon, päättää hän yksinkertaisesti todistaa olevansa enemmän kuin mitä kyseinen sika luulee. Siinä Fio onnistuukin vallan mainiosti, ja pian saa Porcokin sen huomata. Naisia aliarvioivat aatteet pystyy kuitenkin kyseisessä elokuvassa ymmärtämään, sijoittuuhan tuo sentään ensimmäisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Fio onkin siis paljon aikaansa edellä. Sen lisäksi, että hän on näppärä mekaanikko, tarjoaa hän Porcolle tärkeää elämänmyönteistä asennetta. Eikä pidä unohtaa kunnon puhetta kunniasta, jonka hän ilmarosvoille pitää. Hyvä, Fio!

7. KIKI

Kiki on hyvin helposti samaistuttava hahmo. Noita-alokas muuttaa elokuvan alussa uuteen kaupunkiin itsenäistyäkseen. Kiki on hyvin reipas, ahkera ja ystävällinen. Uudessa kaupungissa hän etsii itselleen töitä, jotta oppisi pärjäämään taloudellisesti.  Vaikka kaikki tuo alkaa yllättävän nopeasti sujua, kohdataan myös niitä alamäkiä. Ulkopuolisuuden ja erilaisuuden tunne saa hänet kyseenalaistamaan itseään, ja niin seurauksena on dramaattisia käänteitä, kuten omien noitavoimien heikkeneminen. Kaikki tuo toimii erinomaisena vertauskuvana oikealle elämälle, miksi Kiki on oikein hyvä roolimalli minkä ikäiselle tahansa. 

6. NAUSICAÄ

Nausicaä saattaa hahmona olla välillä turhankin kaikkeen kykenevän tuntuinen, mutta silti hänen intohimo tutkia postapokalyptisen maailman saasteita ja jättiläisötököitä on vain erittäin kiehtovaa seurattavaa. Ja onhan Nausicaässa ideaalisten piirteiden lisäksi niitä vikojakin, kuten vaikeus hallita vihaansa, mihin katsoja voi pystyä jopa jollain tapaa samaistumaan. Ihailen Nausicaässa myös hänen avointa suhtautumista eläimiin ja etenkin Ohmuihin, joihin elokuvan muut hahmot taas suhtautuvat hieman varovaisemmin tai jopa vihaisesti.

5. CHIHIRO

Chihiro käy jo läpi aika merkittävää hahmokehitystä: valittavasta itkupillistä reippaaksi ja päättäväiseksi nuoreksi naiseksi! Kyseisestä muutoksesta onkin aikamoisia analyysejä kehitelty: mm. alussa vanhemmat muuttuivat sioksi, koska sellaisina Chihiro heidät näki, ja lopussa hän on sinut muuttamisen suhteen ja ei siksi enää löydä heitä sikojen joukosta. Aika nerokasta! Tuollaisia seikkoja ei ole itse huomannut ajatellakaan.

Chihiro käy läpi hyvin pelottavia tapahtumia, joissa kuka tahansa 10-vuotias lapsi olisi myös kauhuissaan. Hän kuitenkin oppii matkansa varrella löytämään sisimmästään rohkeuden, eikä edes kylpylän työntekijöitä syövä Kasvoton saa häntä enää vapisemaan. Sitä vastoin kohtelee Chihiro lopussa tuotakin hirviötä yllättävän lempeästi ja ottaa hänet jopa junamatkallensa mukaan. Nuori sankaritar omaa siis hyvin inhimillisiä piirteitä, joihin voi helposti samaistua.

4. SHIZUKU

Shizukuun on erittäin helppo samaistua, etenkin jos on (ollut) tilanteessa, että oma tulevaisuus ei kovin selkeältä vaikuta. Pidän erittäin paljon siitä, että Shizuku nimenomaan joutuu hieman tutkiskelemaan ja koettelemaan itseään, minkä kautta hän oppii ymmärtämään itseään paremmin. Hahmo näyttää myös totuudenmukaisella tavalla, kuinka itsensä vertaileminen muihin voi samaan aikaan niin innostaa kuin myös kuormittaa. Vaikka elokuvan aikana ei Shizuku vielä tavoitteisiinsa pääsekään, oppii hän ymmärtämään itseään paremmin.

3. ANNA

Anna kokee varmaankin eniten henkisiä ongelmia verrattuna muihin listan naisiin. Hän on hyvin sisäänpäin kääntynyt sekä kärsii masennuksesta ja itsevihasta. Onneksi hän löytää melkeinpä itsensä vastakohdan, Marnien, ja oppii tämän avulla pian ulospäinsuuntautuneemmaksi sekä suhtautumaan itseensä paremmin. Anna on niitä hahmoja, johon takuulla pystyy edes jossakin vaiheessa elämäänsä samoista asioista kärsinyt samaistumaan. Etenkin itse syrjimistä kokeneena koen Annan hyvin samaistuttavaksi. Henkisenä parantumisena tässä tapauksessa toimii rauhallinen maaseutu sekä anteeksiantaminen.

2. SOPHIE

Sophie käy läpi aika mittavan kehityskaaren: nimittäin mummosta nuoreksi naiseksi! Se ei kyllä ole mistään helpoimmasta päästä. Aluksi Sophie on itseään vähättelevä seinäruusu, joka periaatteessa pitääkin itseään sisäisesti vanhuksena. Luulisin, että tuosta syystä Turhattaren loitsu nimenomaan muuttaa hänet mummeliksi; heijastaakseen Sophien sisintä. Siksipä loppupeleissä Sophie onkin itse se, joka kyseisen kirouksen murtaa. Se on mielestäni hyvin nokkelasti toteutettu. Pystynkin heijastamaan omaa luonnettani Sophieen yllättävän paljon: aluksi saatan olla hieman ujo ja hiljainen, mutta pystyessäni olemaan oma itseni muiden seurassa olen puheliaampi ja avoimempi.

Sen lisäksi, että Sophie muuttuu elokuvan aikana vanhasta nuoreksi, antaa kirous kuitenkin hänelle tietynlaista vapautta elää omana itsenään: ujostelevasta neitokaisesta tuleekin suorasanainen ja utelias, mutta silti hyvin lempeä ja muista välittävä persoona. Sophie saattaa aluksi suhtautua uusiin tulokkaisiin epäilevästi, mutta loppujen lopuksi hyväksyy heidät kaikki avosylin osaksi perhettä.

1. TAEKO

Suosikkinaishahmoni Ghibliltä on Taeko. Taeko poikkeaa muista listan hahmoista selkeästi iällään; hän ei olekaan lähellä teini-ikää, vaan on 27-vuotias. Hänkin käy silti läpi tietynlaisia kasvukipuja, sillä häntä vaivaavat yhä lapsuuden muistot. Eron nuoren ja aikuisen Taekon välillä huomaa helposti: nuorempiversio on hyvin eloisa, herkkä ja haaveileva, kun taas aikuisversio on vakavampi, hillitympi sekä pohdiskeleva. Hänen muistonsa ovat niin todentuntuisia, että ainakin osaan niistä pystyy jollakin tasolla samaistumaan. Taeko käykin merkittävän hahmokehityksen läpi tullessaan sinuiksi menneiden ja itsensä kanssa. Hän on ehdottomasti yksiä persoonallisimpia näkemiäni animaatiohahmoja johtuen varmaan juuri siitä, että kyseinen elokuva on nimenomaan henkilödraama.


(Muokattu 18.11.2021)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti