sunnuntai 2. elokuuta 2020

Aaltojen kuohu: teoriaa

Aaltojen kuohu on ensimmäinen Ghiblin elokuva, jota ei ohjannut Hayao Miyazaki tai Isao Takahata. Ohjaajana toimi Tomomi Mochizuki. Elokuva on ainoa, joka ei saanut teatterilevitystä. Se esitettiin vain TV:n kautta.


Teksti sisältää juonipaljastuksia.


Aaltojen kuohu
on Studio Ghibliltä useimmiten se elokuva, jota pidetään Maameren tarinoiden ohella kaikista huonoimpana. Siksi siitä tuli myös hyvin mielenkiintoinen leffakokemus itselleni, ja yllättäen se jätti minulle suhteellisen positiivisen olon. Se ei ole varsinaisesti hyvä elokuva mielestäni, mutta ei huono tai tylsäkään. Mikä pahimmiten Aaltojen kuohussa minua kuitenkin tökki, ovat seuraavat seikat:
  • Hahmojen motiivit ovat hyvin hyvin epäselviä. Kun esimerkiksi loppupuoliskolla Yutaka lyö Takua, minä katsojana reagoin näin: "Whaaaat??"
  • Elokuva rakentaa jonkinlaista suhdetta Takun ja Rikakon välille, mutta siitä puuttuu melko häiritsevästi kemiaa. Koko elokuvan ajan kyseiset hahmot kun eivät vaikuta lainkaan pitävän toisistaan.
  • Mikä rooli on sillä romanttisella musiikilla, jota välillä soitetaan?


Mutta, tuo kaikki saattaa olla yllättävänkin hyvin selitettävissä. Ja kyseinen jymy-uutinen sai ainakin minut näkemään Aaltojen kuohun aivan uudenlaisessa valossa. Törmäsin nimittäin Youtubessa seuraavanlaiseen videoon: "Ocean Waves - Studio Ghibli's (Accidental) Queer Film" (pääset videoon tästä). Mikä suomennettuna on suoraan niin, että kyseessä olisi oikeasti homosuhteesta kertova elokuva. 


Mitääää?! 


Mutta toisaalta... Muistan ensimmäisestä katselukerrastani, että aistin ihan pienehköjä viboja Takun ja Yutakan välillä. Heidän välillä tuntui olevan hienovaraisia katsahduksia, ja se miten Taku puhui hänestä, ei tuntunut "vain" ystävyyssuhteelta. Jotenkin tuolloin kuitenkin kumosin äkkiajatukseni tällaisella "No heillä nyt vain on niin vahva ystävyyssuhde"-toteamuksella. Ehkäpä ei sitten olekaan niin. Nyt Aaltojen kuohusta tulikin kyllä erittäin mielenkiintoinen elokuva. Ja tietenkin katsoin sen uudelleen, vaikka en siitä erityisen paljoa pidä.




Video, jonka linkkasin jo tähän postaukseen, sisältää paljon informaatiota kyseisestä teoriasta, mutta uusintakatselulla poimin tietenkin myös omia havaintojani (jotka saattavat olla aika samoja kuin mitä videossakin todetaan):

  • Elokuva käyttää alussa yllättävän paljon aikaa siihen, kuinka Takun ja Yutakan ystävyys alkoi ja kehittyi.
  • Romanttinen musiikki alkaa soida, kun Yutaka saapuu samaan luokkahuoneeseen kuin Taku. 
  • Kun luokkaretki perutaan, Yutakan kirjoitus sitä vastaan tekee Takuun vaikutuksen. Hän toteaa: "Siitä lähtien olen ajatellut Yutakasta eri tavalla kuin muista ystävistäni."
  • Taku: "Harmikseni huomasin, että Yutaka oli kiinnostunut Rikakosta. Parasta unohtaa koko juttu. Tyttöjä kiinnostaa vain ulkonäkö. He eivät välitä sisäisestä kauneudesta." Sama monologi suoraan japanin kielisestä versiosta englanniksi käännettynä: "Women never understand how great you are." (Tämän löysin videon kommenttikentästä.) Eli Takun mielestä kukaan naisista ei voisi ymmärtää, kuinka upea ihminen Yutaka on. Kyseinen seikka on kyllä aikamoinen pommi! Tässä kohtaa alkaa ärsyttämään, että tuollaisia lauseita ei ole suommennettu tekstityksiin uskollisesti...
  • Yutaka soittaa Takulle kertoakseen, että hän kävi Rikakon luona kylässä yksin. Taku suhtautuu asiaan hyvin epäkiinnostuneesti. Sen jälkeen Taku toteaa monologina: "Taidat pitää hänen kaltaisistaan tytöistä, Yutaka."
  • Rikako vaikuttaa kiinnostuneelta Takusta vain silloin, kun hän käyttää tätä hyödyksi, esimerkiksi lainatessaan rahaa Takulta. Tuo johtaa siihen päätökseen, että tyttö ei ilmiselvästi ole ihastunut Takuun.
  • Taku lupaa Rikakolle, että ei kerro kenellekään rahan lainauksesta. Silti hän kertoo siitä heti Yutakan ilmestyessä ruudulle, ilmeisesti koska tämä ei ole "ei kukaan". Toisin sanoen heidän välillä ei ole mitään salaisuuksia, miksi hän ei edes millisekunnin verran epäröi kertomatta asioita tälle.
  • Yutakan ollessa treffeillä, puhui hän suurimmaksi osaksi vain Takusta: "Kävelimme ravintolasi ohi, joten aloin puhua sinusta." 
  • Kun Takulle selviää, kuinka rumasti Rikako torjui Yutakan, hän suuttuu hyvin paljon.
  • Kun Taku ja Yutaka tapaavat monen vuoden kuluttua riidan jälkeen, kävelevät he pitkin laituria ja taustalla soi se romanttinen musiikki. Yutaka: "Löin sinua, koska tukahdutit tunteesi minun takiani. Tajusin vasta silloin, että pidit Rikakosta." Sen jälkeen hahmot tuijottelevat merelle päin hymy naamalla. Elokuvan nimihän on muuten Aaltojen kuohu, ja kohtaus jossa aaltoja nähdään, on tämä nimenomainen. Jos Yutaka tarkoittikin, että löi Takua, koska tajusi tämän pitävän hänestä? Hän ei kirjaimellisesti sano niin, mutta tarkoittaa sitä vihjaisevalla tavalla. Kyseisen kohtauksen aikana he tavallaan klikkaavat, ja heidän välisen yhteyden voi kirjaimellisesti aistia musiikin soidessa taustalla. Kun kohtaus on ohi, kuullaan monologi: "Olimme rannalla tunnin ja palasimme koteihimme." Sen aikana näkyy laiturimaisema, mutta ei Takua eikä Yutakaa kuvassa. He ilmeisesti siis juttelivat vielä paljonkin heidän välisistä asioistaan...




Ongelma kokoelmaan on tietenkin leffan lopetus. Kenties elokuvantekijät aluksi halusivat elokuvasta Takun ja Yutakan suhteesta kertovan tarinan, mutta arastelivat, ja lopulta editoivat sen? Tai sitten Taku ei ollut homo vaan biseksuaali, ja lämpeni Rikakolle? Kyseiset pohdinnat saavat kyllä pään hieman sekaisin. Kokonaisuudessa ei siis ole hirvittävästi järkeä lopetuksen vuoksi, mikä tekee teoriasta hieman ristiriitaisen.

Ja onhan tämä kaikki tietenkin vain katsojien omaa pohdintaa ja havainnointia. Kukaan meistä ei oikeasti tiedä, voisiko tuo teoria olla totta. Omasta mielestäni se kyllä kävi järkeen, kun katsoin elokuvan uudelleen. Se selitti tiettyjä asioita, joita olen aiemmin ihmetellyt.




Heräsikö sinulla ajatuksia Aaltojen kuohusta?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti