Näytetään tekstit, joissa on tunniste pieni merenneito. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste pieni merenneito. Näytä kaikki tekstit

tiistai 2. marraskuuta 2021

Top 10 Disney pahislaulut

Muutama kuukausi sitten tuli tehtyä Top-listaa Disneyn romanttisista lauluista, niin nyt voisi tehdä Top-listaa pahislauluista! Mitkäs pahislaulut siispäs ovat mielestäni ne parhaimmat...

(Pocahontas)

(Leijonakuningas)

(Kaksin karkuteillä)

(Vaiana)

(Leijonakuningas 2)

(101 Dalmatialaista)

(Kaunotar ja hirviö)

(Pieni merenneito)

(Prinsessa ja sammakko)

(Notre Damen kellonsoittaja)

Top 3 ovat kyllä ne ehdottomat suosikkini, jotka tuskin koskaan tulevat muuttumaan!

Entä mitkä pahislaulut ovat teidän suosikkejanne?

Edit 4.12.2022


Kuvat: www.animationscreencaps.com

lauantai 15. toukokuuta 2021

Top 5 Disney-pahikset

Mietiskelin ensin Tier-listan tekemistä disney-pahiksista, mutta niitä pahiksia on lopulta niin paljon etten oikein osaisi listailla joka ikistä järjestykseen. Muutenkin tämä Top 5 tuntuu jotenkin ytimekkäämmältä, sillä siinä on aikalailla ne isoimmat suosikki-pahikseni disneyltä. Mitkäs pahikset siispäs ovat mielestäni ne parhaimmat...

5. TOHTORI FACILIER


Tohtori Facilierista kiehtovan tekee hänen manipuloiva luonne sekä voodootaiat. Hän saattoi myös siksi ratsastaa suosikkieni joukkoon, koska rakastan hänen esittämää lauluaan Friends on the other sidea kovasti! Kohtaus, jossa Facilier huijaa Naveenia muuttamalla tämän sammakoksi, on hyvin synkkä ja pelottava! Aina kun tämä varjomies astuu ruudulle, onnistuu hän säväyttämään minua karismaattisuudellaan ja synkkyydellään.

4. KAPTEENI KOUKKU


Kapteeni Koukku on aina ollut mielestäni parhaimpia pahiksia! Hän on niin hauska, mutta osaa silti tarpeen tullen olla myös synkkä ja kiero. Etenkin mieleeni on jäänyt repliikki, jonka hän lausuu Simolle ennen kuin he aikovat huijata Helinä-keijua: "Mustasukkaista naista on helppo jymäyttää." Hauskuus tulee Koukussa tietenkin helpoiten esille tämän pelätessä Krokotiilia, ja hänen raivokohtaukset ovat myös erittäin viihdyttäviä. Nostalgia varmasti vaikuttanee jonkin verran pitämisestäni Koukkuun, sillä Peter Pan on yksi lapsuuden suosikkielokuvistani.

3. HADES


Miksi tämä tuonelan johtaja kuuluu suosikkeihini? Simply, because Hades rules! Hadeksessa olen aina pitänyt siitä, että hän onnistuu olemaan sekä synkkä että komediallinen hahmo koko leffan ajan. Lisäksi pidän hänen monista lauseistaan, kuten vastauksesta Megille tämän ihaillessa Herkulesta: "He's a guy." Hadeksen raivokohtaukset ovat myös huvittavia, koska hän pyrkii aina mahdollisimman nopeasti rauhoittumaan: "I'm fine, I'm cool, I'm fine." Eli siis ehdottomasti yksiä hauskimpia ja ikimuistoisimpia pahiksia tämä heppu kyllä on.

2. URSULA


Ursula on aina kuulunut suosikkipahiksiini. Jotenkin hänen taktiikkansa manipuloida Arielia on niin tehokasta, ja ottaen huomioon ettei hän sopimusta tehdessään valehtele tyttöselle, on jotenkin ihailtavaa (en nyt siis tietenkään puolustele tätä merinoitaa...). Ursulalla on myös joitakin mahtavia lausahduksia, kuten: "And don't underestimate the importance of a body language!" Poor unfortunate souls on myös aivan mahtava pahislaulu, josta merinoita saanee minulta lisäpisteitä. Olen myös huomannut, että Ursula on luultavasti ainoa pahis, joka osoittaa arvostavansa kätyreitään. Useimmiten kätyrit ovat kuin roskaa pahiksille, ja kyseinen piirre tuo Ursulaan ehkä pienen pisaran verran inhimillisyyttä, vaikka muuten täynnä pahuutta hän onkin.

1. FROLLO


Ursula ja Frollo kamppailivat ykkössijasta, mutta lopulta tämä tuomari vei voiton. Frollo on vain jotenkin niin realistinen, ja ehkäpä se piirre hänen pahuudessaan säväyttää eri tavalla kuin muissa pahiksissa (vaikka en siis tietenkään voi sanoa pitäväni hänestä). Lisäksi Frollolla on ihan ilmiselviä heikkouksia, jotka hän myös itse tiedostaa laulaessaan mahtavaa Hellfire-laulua. Hän on myös siinä mielessä hyvin erilainen pahis tai disney-hahmo ylipäätään, että hän tuo seksuaalista himoa esille saadessaan pakkomielteen Esmeraldasta. Onkin mielenkiintoista, että disneyllä oli aikoinaan oikeasti pokkaa mennä näin pitkälle tämän hahmon kohdalla! Pahuudestaan huolimatta Frollosta löytyy myös jonkin verran inhimillisyyttä, sillä aloituskohtauksessa hän pelkää joutuvansa helvettiin jollei kasvata Quasimodoa omanaan.

Mitkä ovat teidän suosikkipahikset disneyltä?



Kuvat: www.animationscreencaps.com 
  

torstai 15. huhtikuuta 2021

Top 10 Disneyn renesanssiajan elokuvat

Disneyn renesanssiajan elokuvat ovat varmastikin hyvin monelle (kuten itsellenikin) niitä kaikista rakkaimpia klassikoita lapsuudesta. Niiden järjestykseen laittaminen tuntuukin kaikista kivuliaimmalta verrattuna disneyn muihin aikakauden leffoihin, sillä poikkeuksellisesti pidän näistä kaikista paljon (paitsi ihan viimeisestä eli nro 10:stä).

Tuntuu, että olen päässäni laittanut fiilisten perusteella aina eri aikoina eri järjestykseen nämä renesanssiajan filmit, enkä siksi ihmettelisi, jos listani järjestys tulisi joskus vielä muuttumaan. Top 3-4 tuntuu kuitenkin muodostuneen minulla aika vahvaksi. Aikaisemmin nostalgia on päässyt vaikuttamaan mielipiteeseeni näistä leffoista enemmän, mutta jotenkin ajan myötä se nostalgiavaikutus on pikkuhiljaa hiipunut ja nykyinen järjestys mukaileekin ihan tämän hetkistä mielipidettäni niistä. 

Eipä sitten muuta kuin että aloitetaan...


10. BERNARD JA BIANCA AUSTRALIASSA


Bernard ja Bianca Australiassa on jatko-osa elokuvalle Pelastuspartio Bernard ja Bianca. Tämä on ainoa renesanssiajan leffa, jota en ole nähnyt lapsena, ja ehkä siksi se ei uponnut minuun sitten yhtään. Sen hahmot jäävät hyvin latteiksi, huumori on mukahauskaa ja pahis on aivan käsittämättömän naurettava ja typerä (ja juoni on aika epäuskottava). Voin siis ainakin omasta puolestani sanoa että ensimmäinen leffa on paljon parempi. Onneksi sentään animaatiotyyli on ihan hienoa.

9. POCAHONTAS


Pocahontas on oikein kaunis elokuva, jonka katkeransuloinen lopetus saa aina tipan linssiin! Siinä on omaan makuuni kuitenkin muutamia vikoja, kuten laimea pahis, ja joitakin sivuhahmoja (kuten John Smithiä) olisi voitu syventää hieman enemmän. Lapsena elokuva ei muistaakseni ollut kovin tärkeä minulle, mutta aikuisena uudelleenkatsottuna pidin siitä kovasti.

8. PIENI MERENNEITO


Ihan joskus pikkutyttönä Pieni merenneito oli suurimpia disney-suosikkejani Peter Panin ohella. Ja edelleen kyseessä on erittäin hyvä klassikko, jonka ääreen on ilo palata! Tunnepuolella elokuva jää aika kevyeksi, vaikka esim. Arielin nyyhkytys häälaivan lähtiessä pois saa minulla kyllä vahvasti tipan linssiin. Leffan pahis ja pahislaulu kuuluvat kyllä ehdottomiin suosikkeihini disneyltä!  Ja kenen mielestä nyt ei olisi valloittavaa seurata mykkä Arielin tutustumista ihmismaailmaan?

7. HERKULES


Herkules on todella hyvä leffa, jossa pidän eniten sen komediasta. Erityisesti Hades-pahiksen hetket sekä Megaran sarkastisuus uppoavat minuun aina. Lisäksi leffasta löytyy sopivasti jännitystä ja draamaa Herkuleksen hahmokehityksen ja Megaran taustatarinan ansiosta. Ihan niitä koskettavimpia tai syvällisempiä tämä elokuva ei disneyltä ole, mutta oikein viihdyttävä paketti kuitenkin. 

6. LEIJONAKUNINGAS


Moni disney-fani varmastikin järkyttyy, kun Leijonakuningas on sijalla 6 eikä 1. Leijonakuningas ei valitettavasti ollut disneysuosikkejani lapsena, joten nostalgia-arvo ei pääse vaikuttamaan mielipiteeseeni leffasta. Aikuisena olen kuitenkin oppinut pitämään elokuvasta todella paljon, vaikka se ei ihan se suosikkini olekaan. Parasta elokuvassa on ehdottomasti sen tarjoama kasvutarina ja tunteiden skaala, ja siinä on mielestäni kaikista surullisin disney-kuolema. Heikoimmaksi lenkiksi olen aina kokenut elokuvan toisen puoliskon, joka ei ole yhtä vahva kuin alkupuolisko. Musikaalinumerotkaan eivät kuulu aivan sinne suosikkieni joukkoon Circle of lifea lukuunottamatta, mutta muuten Leijonakuningas on tietty upea elokuva.

5. MULAN


Mulan oli yksi suosikeistani jo lapsena, eikä leffan vaikutusteho ole myöhemminkään minnekään kadonnut, vaan se jaksaa yhä vedota minuun. Mulan itse on yksiä parhaimpia hahmoja joita disney on luonut, ja hänen kasvutarinansa on toteutettu hienosti ja koskettavasti. Ja kuka nyt ei fanittaisi leffan musikaalinumeroita? Erityisesti I'll make a man out of you on yksiä parhaimpia disney-lauluja. Lisäksi sidekickinä toimiva Mushu on legendaarinen, ja muutenkin leffan huumori on ihan parasta.

4. ALADDIN


Aladdin on aivan loistava elokuva, ja se taisi olla kouluikäisenä jopa ihan se suosikki-disney-elokuvani. Ja yhä kyseessä on todellinen klassikko, joka edustaa minulle disneyn parhaimmistoa! Erityisesti päähahmot ja ikimuistoinen komediahahmo Henki loistavat leffassa, ja seikkailua, huumoria ja romantiikkaa on sekoitettu yhteen juuri sopivasti.

3. TARZAN


Tarzan ei itse asiassa lapsena kuulunut aivan ehdottomiin disneysuosikkieni joukkoon. Luulen sen johtuvan siitä, että omistimme sen vain VHS:llä, joten sen katseleminen jäi huomattavasti vähemmälle kuin monien muiden klassikoiden. Kun viimein hommasin sen DVD:lle, yllätyin suuresti kuinka hyvä leffa Tarzan onkaan, ja se nousi välittömästi suosikkieni joukkoon! Hahmot, etenkin itse viidakkomies Tarzan, ovat loistavia ja samaistuttavia, Phil Collinsin musiikki on huippua ja leffa myöskin herättää minussa monia tunteita. Lisäksi olen katsonut elokuvan tässä muutaman vuoden sisällä yllättävän useaan otteeseen.

2. NOTRE DAMEN KELLONSOITTAJA


Notre Damen kellonsoittaja on niin hieno, koskettava ja eeppinen! Mikä leffasta niin hyvän tekee, on että sen päähenkilö on helposti yksiä samaistuttavimpia disneyltä, ja karmean realistinen pahis, joka taitaa myöskin olla suosikkini disney-pahiksista. Ja ihan oikeasti, en voi kuin ihailla sitä, kuinka realistisesti disney tässä tiettyjä asioita käsittelee, esim. Quasimodon sydämen särkyminen kun hän ei saa rakastamaansa naista itselleen. Monissa muissa klassikoissa taas pyritään aina siihen täydellisen onnelliseen loppuun, kun taas tämä tekee mukavan poikkeuksen tuomalla vähän realismia peliin. (Plus elokuvan soundtrack on ihan paras!) Ainoa asia mistä en leffassa pidä, on sen balanssi draaman ja komedian välillä, joka hieman välillä häilyy (etenkin gargoilit ovat välillä aika ärsyttäviä hahmoja).

1. KAUNOTAR JA HIRVIÖ


Kaunotar ja hirviö on minulle se ehdoton number one renesanssiajan leffoista ja disneyltä ylipäätään. Elokuva on niin loppuun asti hiottu, taiteellinen, kaunis ja koskettava. Musikaalinumerot ovat upeita ja kaikki hahmot loistavia. Lisäksi tämä on yksiä harvoja disney leffoja, jossa sidekickit eivät ärsytä minua ollenkaan. Ja elokuvan tanssikohtaus on hyvin ikimuistoinen ja saa kyllä tipan linssiin. Plussaa elokuva saa myös siitä, että sen päähahmot käyvät läpi hahmokehitystä, mikä tuo heidän väliseen suhteeseen syvyyttä. Niin kaunis elokuva...


Mihin järjestykseen te laittaisitte renesanssiajan filmit?



Edit: 17.2.2024
 

Kuvat: www.animationscreencaps.com

tiistai 22. syyskuuta 2020

Arvostelu: Pieni merenneito ~ The Little Mermaid (1989)

 PIENI MERENNEITO


Ohjaus: Ron Clements, John Musker
Pääosissa: Rene Auberjonois, Christopher Daniel Barnes, Jodi Benson, Pat Carroll, Paddi Edwards, Buddy Hackett, Jason Marin, Kenneth Mars
Genre: animaatio, fantasia, seikkailu
Kesto: 1h 23min


Pieni merenneito (The Little Mermaid) on vuonna 1989 ilmestynyt disneyn 28. klassikkoelokuva. Se on periaatteessa se leffa, joka aloitti disneyn renesanssiajan. Elokuva oli minulla kovassakin suosiossa lapsena, sillä olen katsellut sitä joskus alle kouluikäisenä Peter Panin ohella eniten. VHS-kasetti kun kului, tuli nopeasti tilalle DVD-versio ollessani jotain alakouluikäinen. Olen siis poikkeuksellisesti kasvanut sekä vanhan että uuden dubbauksen kanssa. Monethan pitävät vanhaa dubbia "oikeana", mutta itse varmaan vain omaksuin uuden dubin mutkitta, enkä koe sitä sen takia mitenkään vääräksi. Olen muutamia kertoja kuunnellut vanhaa dubbausta youtuben kautta, eikä se oikein omaan korvaani osu miellyttävästi. Omasta mielestäni Nina Tapio sopii siis Johanna Nurmimaata paremmin Arielin rooliin nuorella ja "naiivilla" äänellään, heijastaen typykän luonnetta mainiosti. Ei sillä, että Nurmimaan äänessä olisi  varsinaisesti mitään vikaa, mutta se kuulostaa omaan makuuni hitusen liian vanhalta.


Tarina sijoittuu merenalaiseen valtakuntaan, jota johtaa kuningas Triton. Hänellä on monta tytärtä, joista Ariel on nuorin ja tietenkin myös leffan päähenkilö. Hän on omaan maailmaansa uppoutunut ja unelmoi elämästä maan päällä. Merenneitona se ei tietenkään oikein onnistu. Eräänä päivänä hän pelastaa prinssi Erikin hukkumiselta ja rakastuu tähän ensisilmäyksellä. Maan pinnalla hän laulelee prinssille, ja prinssin mieleen tietenkin jää tuo kaunis lauluääni. Pian Ariel jo suunnitteleekin seuraavaa tapaamistansa prinssin kanssa, mutta isä ei ole kyseisestä asiasta iloissaan saadessaan tietää siitä. Triton antaakin kunnon opetuksen tyttärelleen tuhoamalla tämän luolakokoelman. Sydän särkyneenä Ariel päättää mennä Ursula-noidan juttusille siinä mielessä, että tämä muuttaisi hänet ihmiseksi. Vastapalvelukseksi Ursula saa Arielin äänen, ja ehtona sopimukseen on se, että prinssi rakastuisi Arieliin ennen kolmannen päivän auringonlaskua. Jos prinssi ei rakastu häneen, muuttuisi hän takaisin merenneidoksi ja olisi Ursulan omaisuutta.

Minua ärsyttää, että niin usein Arielin hahmoa on motattu. Hän kun ei alun alkaen haaveile ihmismaailmasta rakkauden tähden. Mieheen rakastuminenhan tapahtuu vasta myöhemmin, Arielin ollessa jo kiinnostunut ihmisistä ja heidän maailmasta. Jos jotain sen sijaan haluaisin Arielista motkottaa on se, että hän ei juuri kehity tarinan aikana ja saa silti haluamansa. Ja tapahtuuhan se itse rakastuminen aika äkkinäisesti. Yhtenä iltana laivan reunustalla oleskellessaan tyttönen tähtää silmänsä mustahiuksiseen mieheen, ja kun hän on pelastanut tämän, ilman mitään heidän välisiä keskusteluja tai juttusia, on hän jo rakastunut prinssiin. No, se on sitä disneyn entisajan logiikkaa kai vain. En kuitenkaan koe tuota äkkirakastumista hirvittävän isona miinuksena. Suurimpana syynä se, että kaksikko ei sentään heti päädy yhteen, vaan he oikeasti viettävät ensin aikaa keskenään. Vaikka Arielista paistaa läpi tietynlainen naiivius, on hän mielestäni erittäin hauskakin. Erityisesti kohtaus, jossa hän ja Erik ratsastavat vaunuilla, saa minut aina nauramaan.


Triton on isänä hyvin tiukkis ja päättäväinen. Hänen sääntöjään tulee noudattaa, muuten seuraa äänen korotusta ja rangaistus. Arielin sidekickeinä nähdään Pärsky-kala, Sebastian-rapu sekä Joonas-lokki. Pärsky on aika raukkamainen tyyppi, joka pelkää helposti kaikkea. Hän on siitä huolimatta mukavan välittävä ja auttavainen Arielia kohtaan. Sebastian on minun lempparini. Hän pyrkii olemaan hyvin Tritonin sääntöjä ja käskyjä noudattava rapunen, mutta ei voi myöskään olla täysin sydämetön Arielia kohtaan. Sebastian-ressu joutuu olemaan kamalassa stressissä tyttösen hankkien kaikenlaisia vaikeuksia itsellensä. Hahmolla on silti omat hauskat hetkensä. Erityisesti maukas ja hulvaton on aina ja ikuisesti Sebastianin ja kokin välinen kohtaus. Joonas on todella hauska, vaikkakin jonkin verran typerähkökin hahmo. Pidän silti hänen omista aatteistaan ihmisten esineistä: haarukka on mukamas tingeltangeli ja piippu puhkufagotti. Prinssi Erik on kohtelias ja ystävällinen hahmo, mutta aavistuksen etäiseksi jäävä sellainen. Ei nyt sentään kuitenkaan yhtä etäiseksi kuin vaikkapa Tuhkimon tai Lumikin prinssi. Erik toimii silti mainiosti, mutta katsojana häneen ei oikein muodostu ihmeempää kiintymystä. Ursula on ehdottomasti yksiä parhaimpia ellei jopa paras pahis disneyltä! Hän varastaa kyllä show'n mennen tullen. Hän on erittäin manipuloiva ja kiero, mutta silti yllättävän rehellinen. Muita hahmoja ovat sitten vielä Kiero ja Liero, jotka toimivat Ursulan kätyreinä. Mitä jollain tapaa vieläpä arvostan Ursulassa on se, kuinka hän kohtelee kätyreitänsä. Useimmitenhan pahikset kohtelevat kätyreitään kuin mitäkin roskaa, mutta Ursula oikeasti rakastaa Kieroa ja Lieroa. Nimittäin lopussa hän raivostuu, kun heille tapahtuu kamalasti. 


Elokuva itsessään on hyvin kevyt ja yksinkertainen pakkaus, mutta sitä täydentää mukavasti hienot kohtaukset. Mielestäni aloitus on jo ihanan raikkaan tuulinen kera laivan ja merenalaisten uumenien esittelyjen. Oma suosikkikohtaukseni taitaa olla Ursulan loitsukohtaus. Siinä pahis esittää katsojalle kieron ja manipuloivan puolensa. 

Musikaalina Pieni merenneito toimii erinomaisesti. En koe yhtäkään laulua turhaksi tai tylsäksi. Ne myöskin jäävät helposti päähän soimaan. Merenneitojen luo aloittaa leffan reippaasti ja raikkaasti. Tritonin tyttäret on hauska esittely merenneitojen maailmasta. Unelmiin mä jään on minulle varmaankin se nostalgisin laulu. Siitä olen lapsena jo kovasti tykännyt, ja kyllähän se yhä kaunis mielestäni on. Aalloissa siis on kuitenkin helpoiten se, joka jää päähän soimaan. Kuullaanhan se vielä lopputekstienkin aikana. Onnettomat sielut on mahtava pahislaulu! Varmaankin oma suosikkini, mitä disneyn pahislauluihin tulee. Siitä kuultaa Ursulan luonne niin hyvin läpi. Les Poissons on todella hauska, eikä sen aikana nauruilta vältytä. Suudelkaa taas on erittäin romanttinen ja söpö laulu. 


Pieni merenneito kuuluu disneyltä helposti siihen "todella hyvä"-kategoriaan. Leffasta on vaikea keksiä mitään pahaa sanottavaa, sillä siinä toimii kaikki erittäin hyvin. Päähenkilö saisi ehkäpä hieman kehittyä tarinansa aikana enemmän, mutta toisaalta Arielin uteliaisuutta ihmismaailmaa kohtaan on valloittavaa seurata. Musikaalinumerot ja animaatiotyyli taas ovat ehdottomasti erinomaista luokkaa. Ja onhan tässä leffassa yksi disneyn parhaimmista pahiksista, ja myös sidekickit toimii hyvin.

Elokuvalle on tehty myöhemmin kaksi jatko-osaa: Pieni merenneito II: Atlantiksen salaisuus ja Pieni merenneito 3: Arielin tarina. Ensimmäisen jatko-osan olen nähnyt, ja se on kyllä tähän mennessä toiseksi huonoin disney-jatkis mitä tiedän, sillä huhhuh mitä kuraa se oli...(Pocahontas II on mielestäni huonoin disney-jatko-osa). Kolmatta osaa en ole nähnyt, mutta suunnitteilla olisi sekin katsoa. Toivottavasti se on parempi kuin kakkososa.










Elokuvan tiedot: www.imdb.com