Näytetään tekstit, joissa on tunniste mulan. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste mulan. Näytä kaikki tekstit

maanantai 14. helmikuuta 2022

Top 10 Disney parit

Viime vuonna tein ystävänpäivän kunniaksi Top-listan Studio Ghiblin pareista, joten tänä vuonna halusin tehdä vastaavanlaisen postauksen Disneyn pareista! En laskenut mukaan Pixarin leffoja, vaan ainoastaan disney-klassikot. Jos jotain kunniamainintoja haluaisin antaa, niin ne olisivat ainakin Ariel ja Erik. Olin vähällä lisätä heidät listalle mukaan, mutta 10. sijalle sen sijaan päätyi jokin toinen pariskunta...

10. MULAN <3 SHANG

Mulan ja Shang tekevät hauskan poikkeuksen disney parien joukossa, sillä Shang uskoo melkeinpä koko leffan ajan Mulanin (Pingin) olevan mies. Ja kyllä, olen sitä mieltä että Shang mitä luultavimmin ihastui Mulaniin jo ennen kuin paljastui, että kyseessä on nainen. Myös Mulan ihastui Shangiin aikaisemmin, ja se paljastuu mielestäni siinä kohtaa, kun hän kehuu Shangia hienoksi kapteeniksi ja jää katsomaan tätä. Miksi nyt sitten tästä pariskunnasta pidän, on että he oppivat luottamaan toisiinsa. Vaikka Mulanin huijaus paljastuu, säästää Shang tämän hengen vastapalveluksesi siitä, että tämä aikaisemmin pelasti hänet. Lopussa Mulanilla on hieman vaikeuksia vakuuttaa Shang takaisin puolelleen, mutta lopulta hän onnistuu siinä. Ja viimeisessä kohtauksessa on mukavaa nähdä, että Shang halusi nähdä Mulanin uudelleen, mikä kertoo, että hän todella välittää tästä.

9. MARIAN <3 ROBIN

Aioin tehdä listan alunperin ilman eläimiä, mutta tätä söpöä kettuparia oli yksinkertaisesti vaikea vastustaa! Marian ja Robin ovat lapsuudenystäviä, jotka aikuisena haaveilevat tapaavansa toisensa uudelleen. He ovat aina olleet ihastuneita toisiinsa, mutta eivät tiedä että muistaako toinen häntä vai ei. He viimein tapaavat toisensa uudestaan, kun Robin osallistuu valepuvussa jousiammuntakilpailuun. Sen jälkeen he viettävät romanttisen illan metsässä, ja Robin kosii Mariania. Taustalla kuullaan ihana laulu Love, ja kohtaus on aivan suunnattoman romanttinen!

8. MEGARA <3 HERKULES

Megara ja Herkules eroavat todella paljon listan muista pareista. Herkules on heti ensisilmäyksellä aivan ihastunut tapaamaansa neitoon, jota myöskin luulee täysin hyväksi ja luotettavaksi. Megara kuitenkin toimii Hadeksen alaisena ja valehtelee Herkulekselle. Voisikin jopa sanoa, että Meg tavallaan leikkii tämän tunteilla siihen asti kunnes tajuaa oikeasti rakastavansa Herkulesta. Megin hahmokehitys onkin mietitty tarkkaan, ja katsojana tavallaan ymmärtää häntä, etenkin kun ottaa huomioon hänen menneisyytensä. Pidänkin paljon laulusta I won't say I'm in love, jonka aikana Meg hyväksyy ja antaa itselleen luvan rakastua entisistä sydänsuruista huolimatta. Vaikka Megin vilpillisyyden paljastumisesta seuraa Herkulekselle iso pettymys, kehittyy heidän välilleen onnistunut rakkaussuhde Megin hahmokehityksen ansiosta. Erityisesti pidän siitä, että Meg hakee lopussa Philin apuun ja uhrautuu Herkuleksen puolesta pelastaen tämän.

7. POCAHONTAS <3 JOHN SMITH

Pidän Pocahontasista ja John Smithistä paljon, koska heidän väliltä löytyy upeita hetkiä ja intohimoa! Nämä kaksi tulevat eri kulttuureista, ja täten etenkin John Smith on aluksi melko ennakkoluuloinen. Hän aikoo ensitapaamisella ampua Pocahontasia, mutta häkeltyykin tämän kauneudesta. Pidän siitä, kuinka varovaisesti ja uteliaana Pocahontas ennen ensitapaamista tarkkailee John Smithiä. Heidän välinen ihastuminen syntyy mielestäni kunnolla Colours of the wind -laulun aikana, jota onkin aina upeaa katsoa. Pocahontasin ja John Smithin välinen suudelma ennen Kocoumin keskeyttämistä on mielestäni kaikista intohimoisin suudelma, mitä disneyn piirretyistä löytyy! Elokuvan lopussa saan aina tipan linssiin, kun nämä kaksi joutuvat hyvästelemään toisensa. Ainoa asia mikä minua harmittaa tämän parin toteutuksessa on, että elokuvasta leikattiin If I never knew you -laulu pois. Kyseinen laulu nimittäin syventää hienosti heidän välistä suhdetta, ja tuntuukin kuin leffasta puuttuisi sellainen viimeinen silaus ilman sitä.

6. TÄHKÄPÄÄ <3 FLYNN

Tähkäpää ja Flynn Rider ovat listan pareista ehdottomasti niitä, jotka hieman vastahakoisesti lähtevät yhdessä seikkailuun. On huvittavaa, kuinka ensitapaamisella Flynn vain yrittää flirttailla ja iskeä Tähkäpäätä, mihin Tähkäpää reagoi lähinnä ihmettelemällä silmät pyöreinä. Tarinan edetessä Tähkäpää kehittyy itsenäisemmäksi ja rohkeammaksi, kun taas Flynn kirjaimellisesti oppii välittämään muista - tässä tapauksessa selvästikin rakastumalla Tähkäpäähän. Lyhtykohtaus I see the light tuntuukin lopulta paljastavan, että näillä kahdella on tunteita toisiaan kohtaan. Ja kyseinen kohtaus on todella kaunis ja romanttinen! Lopussa saa hieman herkistyä, kun Flynn on valmis uhrautumaan pelastaakseen Tähkäpään, mikä todella todistaa että hahmo on kehittynyt seikkailun aikana paljon.

5. ANNA <3 KRISTOFF

Anna ja Kristoff eivät ole kovin tyypillinen pariskunta, sillä kumpikaan ei haaveile toisesta aluksi. Annahan on jopa luvannut sydämensä Hansille, johon hän edes hädin tuskin oli vielä kunnolla tutustunut. On aina huvittavaa katsoa, kuinka Kristoff kommentoi moista kiirehtimistä rakkauden suhteen ja sitä, että he meinaavat heti mennä naimisiin. Kristoff tuo myös mukavaa vaihtelua moniin prinssi uljasmaisiin hahmoihin verrattuna olemalla niin suoraan vain oma itsensä ilman mitään hienosteluja. Vaikka kyseinen tyyli ei tee aluksi vaikutusta Annaan, alkaa leffan edetessä heidän välille kehkeytyä kemiaa. Lopussa on mukavaa huomata, kuinka paljon Kristoff Annasta pitääkään, ja että hän palaa tämän luokse.

4. JANE <3 TARZAN

En totta puhuen aluksi uskonut laittavani Janea ja Tarzania näin korkealle, mutta en pääse siitä yli enkä ympäri, kuinka söpö pari on kyseessä! Pidän paljon siitä, kuinka viattoman uteliaasti Tarzan ensitapaamisella suhtautuu Janeen, tuohon neitoon joka vaikuttaa aluksi vain hienostoleidiltä. Kun Jane alkaa opettamaan Tarzanille juttuja ihmisistä Strangers like me -laulun aikana, syvenee heidän välinen ihastus entisestään. Mielestäni sen tietynlainen kohokohta onkin valitsemassani kuvassa, jossa Tarzan katsoo Janea intohimoisesti, mutta Jane kääntää hieman ujona päätään oikealle. Niin söpöä ja romanttista! Vaikka loppupuolella hieman ehtii suru nousta pintaan kun heidän tiensä meinaavat erota, niin onneksi Jane päättää kuunnella sydäntään ja jää asumaan viidakkoon rakastamansa miehen luokse!

3. JASMINE <3 ALADDIN

Jasminessa ja Aladdinissa pidän siitä, että molemmat tulevat hyvin erilaisista olosuhteista, mutta he suhtautuvat silti toisiinsa ennakkoluulottomasti. Tai no, Aladdinilla ei ole aluksi hajuakaan että kyseessä on prinsessa, kun taas Jasmine tietää alusta asti että hänen tapaamansa mies on köyhistä oloista. Se ei kuitenkaan estä Jasminea ihastumasta tähän, ja hän jopa kadehtii vapautta jota hänellä ei ole. Huvittavaa on, että Aladdin uneksii elämästä palatsissa, jonne hän lopulta päätyykin. Hän ei kuitenkaan päädy sinne tarkoituksella, vaan ihan aidosti rakastuu Jasmineen välittämättä siitä että tämä onkin prinsessa. Vaikka Aladdinissa kieltämättä hieman ärsyttää se, että hän myöhemmin yrittää lähestyä Jasminea teeskentelemällä prinssiä, myöntää hän myöhemmin tehneensä typerästi ja pyytää anteeksi. Hän myöskin huomaa, että kelpaa Jasminelle ihan sellaisena kuin on, eikä hänen mikään prinssi tarvitse olla. Tämän pariskunnan romanttisimmat hetket ovat ehdottomasti valitsemassani kuvassa sekä taikamattoajelu A whole new world -laulun soidessa taustalla.

2. BELLE <3 HIRVIÖ

Belle ja Hirviö eivät aluksi pidä toisistaan. Etenkin Belle, joka jää linnaan vangiksi isänsä puolesta. Vaikka aluksi Hirviön heikkohermoisuus ja Bellen liika uteliaisuus tuottavat ongelmia, alkavat hahmot vähitellen pitämään toisistaan. Tämä käänne tapahtuu silloin, kun Hirviö pelastaa Bellen susilauman kimpusta. Belle auttaa Hirviötä haavan hoitamisessa, jonka tämä sai pelastaessaan hänet. Myöhemmin Hirviö yllättää Bellen valtavalla kirjastolla, jonka antaa hänelle lahjaksi. Samalla Belle alkaa vähitellen nähdä, mitä Hirviön kuoren alta paljastuu. Hirviö taas huomaa, ettei ole koskaan tuntenut vastaavanlaista tunnetta aiemmin, mitä hän alkaa Belleä kohtaan tuntemaan. Mielestäni hahmot tajuavat olevansa ihastuneita toisiinsa ihanan Something there -laulun aikana. Ja tietenkin on vielä ikoninen ja aivan tajuttoman kaunis Tale as old as time -tanssikohtaus, joka syventää heidän suhdetta entisestään.

1. TIANA <3 NAVEEN

Suosikkiparini disneyltä on ehdottomasti Tiana ja Naveen! Kyseessä on mielestäni kaikista parhaiten luotu rakkaussuhde disneyltä, vaikka sammakkoina päähahmot enimmän ruutuajasta elokuvassa viettävätkin. Tianan ja Naveenin kohdalla pätee sama juttu kuin Bellen&Hirviön ja Tähkäpään&Flynnin kohdalla: aluksi hahmot eivät oikein pidä toisistaan, mutta he tulevat leffan edetessä aina vain paremmin juttuun keskenään. Tianan ja Naveenin kohdalla pidän tästä asetelmasta kaikista eniten, koska he alkavat niin ihanasti täydentämään toisiaan. Molemmat kehittyvät hahmoina rakastuessaan toisiinsa, etenkin Naveen, joka vaikuttaa aluksi melko laiskanpuoleiselta ja flirttailevalta naistenmieheltä. Suosikki Tiana&Naveen kohtauksiani ovat ehdottomasti heidän tanssiminen Ma Belle Evangelinen aikana (ja se kun he melkein suutelevat), se kun Naveen aikoo kosia Tianaa, ja tietenkin se kun Tiana tunnustaa rakastavansa Naveenia. Ah, niin romanttista!

Hyvää ystävänpäivää! Kertokaahan toki, ketkä ovat teidän suosikkiparejanne disneyltä!


Edit 10.12.2022

Kuvat: www.animationscreencaps.com

torstai 15. huhtikuuta 2021

Top 10 Disneyn renesanssiajan elokuvat

Disneyn renesanssiajan elokuvat ovat varmastikin hyvin monelle (kuten itsellenikin) niitä kaikista rakkaimpia klassikoita lapsuudesta. Niiden järjestykseen laittaminen tuntuukin kaikista kivuliaimmalta verrattuna disneyn muihin aikakauden leffoihin, sillä poikkeuksellisesti pidän näistä kaikista paljon (paitsi ihan viimeisestä eli nro 10:stä).

Tuntuu, että olen päässäni laittanut fiilisten perusteella aina eri aikoina eri järjestykseen nämä renesanssiajan filmit, enkä siksi ihmettelisi, jos listani järjestys tulisi joskus vielä muuttumaan. Top 3-4 tuntuu kuitenkin muodostuneen minulla aika vahvaksi. Aikaisemmin nostalgia on päässyt vaikuttamaan mielipiteeseeni näistä leffoista enemmän, mutta jotenkin ajan myötä se nostalgiavaikutus on pikkuhiljaa hiipunut ja nykyinen järjestys mukaileekin ihan tämän hetkistä mielipidettäni niistä. 

Eipä sitten muuta kuin että aloitetaan...


10. BERNARD JA BIANCA AUSTRALIASSA


Bernard ja Bianca Australiassa on jatko-osa elokuvalle Pelastuspartio Bernard ja Bianca. Tämä on ainoa renesanssiajan leffa, jota en ole nähnyt lapsena, ja ehkä siksi se ei uponnut minuun sitten yhtään. Sen hahmot jäävät hyvin latteiksi, huumori on mukahauskaa ja pahis on aivan käsittämättömän naurettava ja typerä (ja juoni on aika epäuskottava). Voin siis ainakin omasta puolestani sanoa että ensimmäinen leffa on paljon parempi. Onneksi sentään animaatiotyyli on ihan hienoa.

9. POCAHONTAS


Pocahontas on oikein kaunis elokuva, jonka katkeransuloinen lopetus saa aina tipan linssiin! Siinä on omaan makuuni kuitenkin muutamia vikoja, kuten laimea pahis, ja joitakin sivuhahmoja (kuten John Smithiä) olisi voitu syventää hieman enemmän. Lapsena elokuva ei muistaakseni ollut kovin tärkeä minulle, mutta aikuisena uudelleenkatsottuna pidin siitä kovasti.

8. PIENI MERENNEITO


Ihan joskus pikkutyttönä Pieni merenneito oli suurimpia disney-suosikkejani Peter Panin ohella. Ja edelleen kyseessä on erittäin hyvä klassikko, jonka ääreen on ilo palata! Tunnepuolella elokuva jää aika kevyeksi, vaikka esim. Arielin nyyhkytys häälaivan lähtiessä pois saa minulla kyllä vahvasti tipan linssiin. Leffan pahis ja pahislaulu kuuluvat kyllä ehdottomiin suosikkeihini disneyltä!  Ja kenen mielestä nyt ei olisi valloittavaa seurata mykkä Arielin tutustumista ihmismaailmaan?

7. HERKULES


Herkules on todella hyvä leffa, jossa pidän eniten sen komediasta. Erityisesti Hades-pahiksen hetket sekä Megaran sarkastisuus uppoavat minuun aina. Lisäksi leffasta löytyy sopivasti jännitystä ja draamaa Herkuleksen hahmokehityksen ja Megaran taustatarinan ansiosta. Ihan niitä koskettavimpia tai syvällisempiä tämä elokuva ei disneyltä ole, mutta oikein viihdyttävä paketti kuitenkin. 

6. LEIJONAKUNINGAS


Moni disney-fani varmastikin järkyttyy, kun Leijonakuningas on sijalla 6 eikä 1. Leijonakuningas ei valitettavasti ollut disneysuosikkejani lapsena, joten nostalgia-arvo ei pääse vaikuttamaan mielipiteeseeni leffasta. Aikuisena olen kuitenkin oppinut pitämään elokuvasta todella paljon, vaikka se ei ihan se suosikkini olekaan. Parasta elokuvassa on ehdottomasti sen tarjoama kasvutarina ja tunteiden skaala, ja siinä on mielestäni kaikista surullisin disney-kuolema. Heikoimmaksi lenkiksi olen aina kokenut elokuvan toisen puoliskon, joka ei ole yhtä vahva kuin alkupuolisko. Musikaalinumerotkaan eivät kuulu aivan sinne suosikkieni joukkoon Circle of lifea lukuunottamatta, mutta muuten Leijonakuningas on tietty upea elokuva.

5. MULAN


Mulan oli yksi suosikeistani jo lapsena, eikä leffan vaikutusteho ole myöhemminkään minnekään kadonnut, vaan se jaksaa yhä vedota minuun. Mulan itse on yksiä parhaimpia hahmoja joita disney on luonut, ja hänen kasvutarinansa on toteutettu hienosti ja koskettavasti. Ja kuka nyt ei fanittaisi leffan musikaalinumeroita? Erityisesti I'll make a man out of you on yksiä parhaimpia disney-lauluja. Lisäksi sidekickinä toimiva Mushu on legendaarinen, ja muutenkin leffan huumori on ihan parasta.

4. ALADDIN


Aladdin on aivan loistava elokuva, ja se taisi olla kouluikäisenä jopa ihan se suosikki-disney-elokuvani. Ja yhä kyseessä on todellinen klassikko, joka edustaa minulle disneyn parhaimmistoa! Erityisesti päähahmot ja ikimuistoinen komediahahmo Henki loistavat leffassa, ja seikkailua, huumoria ja romantiikkaa on sekoitettu yhteen juuri sopivasti.

3. TARZAN


Tarzan ei itse asiassa lapsena kuulunut aivan ehdottomiin disneysuosikkieni joukkoon. Luulen sen johtuvan siitä, että omistimme sen vain VHS:llä, joten sen katseleminen jäi huomattavasti vähemmälle kuin monien muiden klassikoiden. Kun viimein hommasin sen DVD:lle, yllätyin suuresti kuinka hyvä leffa Tarzan onkaan, ja se nousi välittömästi suosikkieni joukkoon! Hahmot, etenkin itse viidakkomies Tarzan, ovat loistavia ja samaistuttavia, Phil Collinsin musiikki on huippua ja leffa myöskin herättää minussa monia tunteita. Lisäksi olen katsonut elokuvan tässä muutaman vuoden sisällä yllättävän useaan otteeseen.

2. NOTRE DAMEN KELLONSOITTAJA


Notre Damen kellonsoittaja on niin hieno, koskettava ja eeppinen! Mikä leffasta niin hyvän tekee, on että sen päähenkilö on helposti yksiä samaistuttavimpia disneyltä, ja karmean realistinen pahis, joka taitaa myöskin olla suosikkini disney-pahiksista. Ja ihan oikeasti, en voi kuin ihailla sitä, kuinka realistisesti disney tässä tiettyjä asioita käsittelee, esim. Quasimodon sydämen särkyminen kun hän ei saa rakastamaansa naista itselleen. Monissa muissa klassikoissa taas pyritään aina siihen täydellisen onnelliseen loppuun, kun taas tämä tekee mukavan poikkeuksen tuomalla vähän realismia peliin. (Plus elokuvan soundtrack on ihan paras!) Ainoa asia mistä en leffassa pidä, on sen balanssi draaman ja komedian välillä, joka hieman välillä häilyy (etenkin gargoilit ovat välillä aika ärsyttäviä hahmoja).

1. KAUNOTAR JA HIRVIÖ


Kaunotar ja hirviö on minulle se ehdoton number one renesanssiajan leffoista ja disneyltä ylipäätään. Elokuva on niin loppuun asti hiottu, taiteellinen, kaunis ja koskettava. Musikaalinumerot ovat upeita ja kaikki hahmot loistavia. Lisäksi tämä on yksiä harvoja disney leffoja, jossa sidekickit eivät ärsytä minua ollenkaan. Ja elokuvan tanssikohtaus on hyvin ikimuistoinen ja saa kyllä tipan linssiin. Plussaa elokuva saa myös siitä, että sen päähahmot käyvät läpi hahmokehitystä, mikä tuo heidän väliseen suhteeseen syvyyttä. Niin kaunis elokuva...


Mihin järjestykseen te laittaisitte renesanssiajan filmit?



Edit: 17.2.2024
 

Kuvat: www.animationscreencaps.com

torstai 11. helmikuuta 2021

Arvostelu: Mulan (1998)

 MULAN


Ohjaus: Tony Bancroft, Barry Cook
Pääosissa: Miguel Ferrer, Harvey Fierstein, Freda Foh Shen, June Foray, James Hong, Miriam Margolyes, Pat Morita, Eddie Murphy, Ming-Na Wen, BD Wong
Genre: animaatio, seikkailu
Kesto: 1h 28min


Mulan oli kouluikäisenä ehdottomia suosikkejani disneyltä muutaman muun renesanssiajan filmin (Herkules, Aladdin, Kaunotar ja hirviö, Notre Damen kellonsoittaja) ohella. Ja voin jo heti suoraan todeta, että yhä elokuva kuuluu suosikkeihini disneyltä! Kyseessä on piristävän erilainen leffa verrattuna perinteisempiin prinsessasatuihin, ja nimikkohahmo itse on eräitä hienoimmin luotuja hahmoja studiolta. Hiljattain ilmestynyt remake-versio oli mielestäni todellinen emämunaus disneyltä, ja sen näkemisen jälkeen minun oli ihan pakko katsoa tämä animaatioversio uudelleen, koska se on valovuoden päässä siitä hengettömästä uusintaversiosta.

Tarina sijoittuu Kiinaan, johon hunnit hyökkäävät julistaen sodan heitä vastaan. Keisari antaa käskyn, että jokaisesta perheestä yhden miehen on sitouduttava puolustamaan maataan. Sama koskee myös Fan perhettä, josta fyysisesti hieman huonommassa kunnossa olevan isän olisi tietenkin tarkoitus lähteä sotaan. Hänen tyttärensä Mulan pelkää kuitenkin menettävän isänsä sen vuoksi, joten hän lähtee salaa tämän puolesta.


Päähenkilö on tietenkin itse Mulan, josta olisi tarkoitus tulla hieno neito ja päästä naimakauppoihin. Liitonsolmijalla ei kuitenkaan homma suju niin kuin pitäisi, ja Mulan itsekin huomaa että oma polku ei taida ihan sinne johtaa. Hieman itseensä pettyneenä Mulan suree epäonnistumistaan, mutta päättäessään lähteä isänsä puolesta sotaan, muuttuu hänellä ääni kellossa: epävarmuus saa jäädä (ainakin toistaiseksi) sivuun ja rohkeus saa ottaa vallan. Muita Fan perheenjäseniä ovat isä, äiti ja isoäiti. Isä on lempeä mutta myös tietyllä tavalla ankara hahmo. Äiti sen sijaan jää hieman etäämmälle, kun taas isoäiti jää mieleen erittäin hauskana ja hieman hupsunakin hahmona.

Myöhemmin kuvioihin astuu myös lohikäärme Mushu, joka toimii esi-isien työläisenä. Mushussa on se hyvä puoli, että hän ei jää ainoastaan huumoripainotteiseksi hahmoksi, vaan toimii oikeasti apuna Mulanille niin hyvässä kuin pahassakin mielessä. Välillä nimittäin Mushusta on oikeinkin hyötyä, kun taas välillä lohikäärmeen neuvot eivät aivan osu nappiin... Lisäsidekick-hahmona toimii sirkka, jonka olisi tarkoitus olla eräänlainen "onnen sirkka". Hän ei poikkeuksellisesti puhu leffan aikana ollenkaan.


Sitten on tietenkin vielä sotilasleiriltä tutuiksi tulevat johtaja Li Shang sekä sotilaat Yao, Ling ja Chien-Po. Li Shang pyrkii pitämään tiukkaa komentoa leirillänsä yllä, ja hänen ja Mulanin välille syntyy pieniä ihastuksen tunteita. Se onkin jopa aika huvittavaa seurattavaa, sillä Shang ei tiedä Pinginä esiintyvän Mulanin olevan oikeasti nainen. Yaosta, Lingistä ja Chien-Posta on aluksi Mulanille ärsyttävää kiusaa, mutta myöhemmin heistä tulee oikeinkin hyviä ystäviä keskenään. Kyseinen sotilaskolmikko tuo myös muutamia hauskoja tilanteita esille.

Seikkailu- ja kasvutarinana Mulan toimii erinomaisesti. Jo aloitus on erittäin jännittävä ja synkkä, hunnien ja heidän johtajansa Shan Yun kiivetessä Kiinan muurille. Shan Yu tuo sotilaineen onnistuneesti jännitystä ilmapiiriin heidän ilmestyessä ruudulle, mutta muistettavimpien disney-pahisten joukkoon ei hahmo lukeudu. Se voi johtua siitä, että Shan Yu jää hieman irralliseksi Mulanin hahmosta ollessaan ainoastaan vastustajan roolissa sodassa. 

Kasvutarina elokuva taas on siinä mielessä, että Mulan muuttuu aika paljon tarinan aikana. Alussa hän toki on jo erilainen kuin muut neidot ja omaa älykkyyttä, mutta hän on myöskin aika epävarma siitä kuinka olla oma itsensä. Sotilasleirillä ja itse sodassa Mulan tuntuukin löytävän rohkeuden ja oman itsensä, vaikka joutuukin sen kaiken keskellä teeskentelemään miestä.


Musikaali Mulan tietenkin on, ja leffassa kuullaankin jopa ihan eräitä eeppisiä lauluja! Erityisesti mieleeni on jäänyt I'll make a man out of you, jota minä suorastaan fanitin lapsena. Kyseisen laulun aikana onkin aina kiehtovaa seurata, kuinka Mulan oppii käyttämään "voimaa" ja "kuria" kiivetäkseen tolpan huipulle hakemaan nuolen. Reflection taas on erittäin kaunis ja koskettava laulu, jonka aikana Mulan mietiskelee omaa itseään. Muita lauluja ovat vielä Honor to us all ja A Girl worth fighting forElokuvaan on onnistuttu musiikin avulla luomaan joitain oikeinkin väkeviä kohtauksia, joissa saa ihan kylmiä väreitä. Näistä suosikkini on ehdottomasti se, jossa Mulan tekee päätöksensä sotaan lähtemiseen liittyen. 

Animaatiotyylistä tarvitsee tuskin erikseen paljoa mitään raapustella. Renesanssiajan leffa kun on kyseessä, niin tietenkin teos on erittäin näyttävä. Ehkäpä pienenä erona muihin disney leffoihin on se, kuinka pilvet ja savut on Mulanissa animoitu aika kiehkuroisiksi. 

Mulan edustaa ehdottomasti disneyn kirkasta parhaimmistoa, ja ainakin minulla se menee ihan heittämällä Top 10:een. Elokuva on myöskin vanhentunut moitteettomasti: mikään ei pistä silmään ärsyttävänä tai muuna vastaavana. Kunnon seikkailuelokuvan tavoin mukaan on saatu onnistuneesti jännitystä ja synkkyyttä, ja vaikka leffassa onkin huumoria mm. Mushun ansiosta, osaa tunnelma muuttua oikeissa hetkissä vakavaksi ja jopa pysäyttäväksi. Elokuvan ollessa samalla myös tavallaan kasvutarina, on tietenkin mukana myös koskettavuutta ja samaistumisen tarttumapintaa. Musikaalinumerot ja taustamusiikit ovat helposti yksiä parhaimpia disneyltä, aiheuttaen jopa kylmiä väreitä katsojassa. Kaiken kaikkiaan Mulan on siis erinomainen animaatioelokuva. 

Leffalle on tehty myöhemmin jatko-osa Mulan II, jota muistan myös lapsena katselleeni. Näin aikuisena voin kuitenkin todeta, että se ei ole kovin hyvä, ja se jää kyllä kauas edeltäjästään aivan kuten turha ja mitätön live action versiokin...




 
Elokuvan tiedot: www.imdb.com
Kuvat: www.pinterest.com, www.animationscreencaps.com


keskiviikko 6. tammikuuta 2021

Top 10 vuoden 2020 elokuvat

Vielä näin vuodenvaihteen kunniaksi voisi raapustella listaa vuoden 2020 elokuvista, jotka olen nähnyt (en sitten ole tosiaankaan kaikkia mahdollisia ja ns. "tärkeimpiä" nähnyt). Lisään listalle pari "huijausta", sillä kaksi animeleffaa ilmestyivät jo 2019, mutta saivat Suomessa ensi-iltansa vasta viime vuonna. Listani tulee olemaan varmasti erikoinen...

10. 365 PÄIVÄÄ

Vuoden 2020 huonoimman elokuvan tittelin vie surkea 365 Päivää. Kyseessähän on siis tukholma syndroomaan ja pehmopornoon nojaava Netflixiin ilmestynyt tekele. Mikä minua eniten tässä taisi ärsyttää huonon käsikirjoituksen yms lisäksi, oli naiselle kirjoitettu miehen tahtoon alistuva rooli, mikä oli aiheuttaa minulle aneurysman.  Mielestäni olisi jopa häpeällistä kutsua tätä elokuvaksi, pikemminkin kyseessä on kaksituntiseksi venytetty fanfictio-video Fifty Shades of Greystä sisältäen surkeita, epäuskottavia sekä tahattoman koomisia hahmoja ja tapahtumia. Mieluummin tuijottelisin Twilighteja tai Fifty Shadesia ruudulta kuin tällaista syöpää.

Lue arvosteluni tästä.


9. MULAN

Odotukseni eivät edes olleet korkealla, ja silti Mulan päätyi isoksi pettymykseksi. Sillä olisi potentiaalia olla kaunis ja eeppinen, mutta sen sijaan se on harmillisen ontto, mitäänsanomaton ja unohdettava. Hahmot ovat hyvin epäonnistuneita: pahis on tylsä, uusi noitahahmo typerä ja itse Mulan täydellisyyteen asti tylsä. Animaatioversiossahan Mulan käy merkittävää hahmokehitystä läpi oppien rohkeammaksi, älykkäämmäksi ja löytämään oman polkunsa. Uusintaversiossa taas Mulan omaa jotain supervoimia, mitkä tekevät toimintakohtauksista ajoittain jopa lapsellisia ja naurettavia. Mitenkään realistisemmaksi tai aikuismaisemmaksi tätä ei voi sanoa toisin kuin piirrettyä, vaikka Mushu-lohikäärme puuttuukin. Huomasiko kukaan muu, että taistelukohtauksissa ei tainnut edes veri lentää? Piirretyssä taas Mulan saa miekasta haavan kylkeensä, ja katsojalle näytetään verta, mikä on minusta vain ihan luonnollista. On siis aika epäselvää, että mikä on tämän live action version kohdeyleisö.

Lue arvosteluni tästä.


8. REBECCA

Tämä tuli katseltua läpi jotenkin puolivahingossa. Mitään kunnon analyysiä en osaa siitä tehdä, sillä kyseessä oli hyvin tylsä, sekava ja unohdettava elokuva. Vika oli varmastikin käsikirjoituksessa, sillä tarinassa ei ollut minkäänlaista terää ja hahmot olivat aika pohjustamattomia. Rebeccasta on alunperin vuonna 1940 ilmestynyt elokuva, eli tämä on kai sen uusintaversio. Alkuperäistä teosta en ole nähnyt, joten en osaa kommentoida siitä mitään.


7. CHILDREN OF THE SEA (2019)

Tämä anime-uutukainen oli hyvin erikoinen tapaus. Children of the sea oli nimittäin hyvin sekava, outo ja hiukan puuduttavakin. Siinä ei tuntunut olevan minkäänlaista selkeää juonta, tapahtumia vain sattui ja hahmojakin tupsahti mukaan kuin tyhjästä. Tarina vaikutti kantavan sisällään ympäristöteemaa, mutta se ei onnistunut olemaan puhutteleva tai selkeä. Animaatiotyylikään ei saanut minussa mitään isoja vau-efektejä aikaan, vaikka se ihan nättiä olikin. 

Lue arvosteluni tästä.


6. TO ALL THE BOYS: P.S. I STILL LOVE YOU

Kun To all the boys I've loved before (2018) ilmestyi Netflixiin, katsoin sen heti. Kyseessä oli yllätyksekseni oikeinkin mainio ja piristävä teiniromanssileffa. Kun sille ilmestyi jatko-osa, katsoin sen tietenkin heti. Valitettavasti se ei ollut läheskään yhtä hyvä kuin ensimmäinen osa, sillä se lähti kuluttamaan jo useasti nähtyjä genrensä kliseitä. Tuo kaava "tyttö jättää poikaystävän ja tapaa toisen pojan" on niin ennalta-arvattavaa ja jopa ärsyttävääkin seurattavaa, sillä katsojana kuitenkin tietää, kuinka tarina tulee päättymään. Olihan ensimmäisessäkin leffassa toki ennalta-arvattavuutta, mutta ei kuitenkaan huonossa mielessä. 


5. A WHISKER AWAY

A Whisker Away ilmestyi Netflixiin kesäkuussa. Ja koska kyseessä on tosiaan Netflix-anime, ei siltä luonnollisestikaan mitään huippulaatua odottanut. Kyseessä oli lopulta ihan jees elokuva, vaikka sen päähenkilö hieman ärsyttävyyden rajoilla keikkuikin. Juoni oli aika ennalta-arvattava, ja fantasiamaailmaa olisi voitu omaan makuuni syventää enemmän ja tehdä mielenkiintoisemmaksi. Myös pahiksessa olisi riittänyt hiomista. Kaiken kaikkiaan aikalailla kerran katsottava anime, joka jätti lopulta kuitenkin ihan positiivisen maun suuhun.

Lue arvosteluni tästä.


4. I'M THINKING OF ENDING THINGS

Tämä syksyllä Netflixiin ilmestynyt kummajainen on jakanut aika rajusti mielipiteitä yleisön keskuudessa. Siksi aluksi pelkäsinkin, että se ei oikein olisi minun juttuni. Lopulta kyseessä olikin erittäin mielenkiintoinen vaikka hyvin sekavakin leffa. Jos en olisi myöhemmin etsiskellyt netistä mm. selityksiä juonesta, olisi elokuva saattanut jäädä hieman negatiivisempana kokemuksena mieleen. Viimeinen kolmannes meni tosin omaan makuuni turhan överiksi ja oudoksi, mutta muuten ihan positiivinen ja ajatuksiakin herättävä leffa I'm thinking of ending things on.


3. ETEENPÄIN

Eteenpäin on huumorintajuinen ja seikkailuhenkinen tarina veljeksistä. Se tarjoaa sopivassa määrin jännitystä ja huumoria, ja etenkin lopussa jopa liikuttavia hetkiä. Hieman sujuvampaa juonta jäin elokuvalta kaipaamaan, sillä etenkin lopun ryminöintitaistelu on omaan makuuni turhan venytetty. Parhaimmillaan elokuva onkin ehdottomasti silloin, kun se keskittyy syventämään veljeshahmoja. Ihan suosikkieni joukkoon ei elokuva Pixarilta yllä, vaikka se oikein hyvä onkin.

Lue arvosteluni tästä


2. WEATHERING WITH YOU (2019)

Makoto Shinkai tunnetaan parhaiten vuonna 2016 ilmestyneestä elokuvasta Your name. Kyseisen leffan fanina odotin tietenkin malttamattomana Weathering with you:ta, ja menin katsomaan sen elokuvateattereihin keväällä. Aluksi en ollut aivan varma, mitä mieltä siitä olisin, sillä elokuva tuntui aika sekavalta ja muistutti mielestäni liikaa Your namea. Toisella katselukerralla suhtauduin siihen enemmän avoimin mielin, ja leffa pitikin minut tiukasti otteessaan alusta loppuun asti ja onnistui jopa herättämään minussa tunteita. Lopulta siis pidin elokuvasta paljonkin, ja sitä on tullut ihan uudelleenkin katseltua läpi. Juonessa on toki heikkouksia, mutta siitäkin huolimatta Weathering with you iski minuun.

Lue arvosteluni tästä.



1. SOUL - SIELUN SYÖVEREISSÄ

Soul on Pixarin muista klassikoista poiketen yllättävän kypsä elokuva, vaikka siinä paljon komediallisia hetkiä onkin. Se nimittäin suhtautuu teemoihinsa jotenkin vakavammin ja aikuismaisemmin verrattuna aiempiin Pixarin elokuviin. Juonensa puolesta leffa ei ehkä ihan isoja yllätyksiä tuonut pöytään, mutta se onnistui silti olemaan ajatuksia herättävä, nokkela ja koskettava. Hahmot ovat erinomaisia, ja heihin pystyy samaistumaan helposti. Ihan Pixarin kärkijoukkoon ei Soul minulla yllä (mitä ovat tällä hetkellä ainakin Inside Out, Wall-E ja Toy Story 3), mutta se pääsee kyllä helposti Top 10:een.

Lue arvosteluni tästä.




sunnuntai 6. joulukuuta 2020

Arvostelu: Mulan (2020)

 MULAN


Ohjaus: Niki Caro
Pääosissa: Yifei Liu, Donnie Yen, Li Gong, Jet Li, Jason Scott Lee, Yoson An, Tzi Ma, Rosalind Chao, Pei-Pei Cheng, Xana Tang, Ron Yuan, Jun Yu, Chen Tang, Doua Moua, Jimmy Wong
Genre: seikkailu, toiminta, draama
Kesto: 1h 55min


Nyt kun Mulanin live action-sovitus on vihdoin ja viimein saapunut Disney+ palveluun on aika ottaa selvää, onko se minkäänmoinen. 

Päähenkilönä seurataan tietenkin itse Hua Mulania. Vanhemmat yrittävät koulia hänestä Kiinan perinteiden mukaan hienoa neitoa, jonka velvollisuutena olisi suostua naimakauppoihin. Mulan on kuitenkin jo lapsesta asti erilainen kuin muut kaltaisensa: hän tykkää käyttäytyä hieman villimmin ja omaakin erikoisia chi-taitoja. Liitonsolmijalla menee kaikki tietysti pieleen kuten animaatiossakin. Pian isän täytyisi lähteä sotaan Rouran sotilaiden uhmatessa Kiinaa, mutta Mulan lähteekin salaa hänen puolesta. 

Tarina alkaa hyvin vakuuttavasti esitellen lähtöasetelman katsojalle selkeästi. Ikävä kyllä joudun jo heti alkuun kuitenkin toteamaan, että kaikki hahmot jäävät hyvin ontoiksi. Jopa itse päähenkilö eli Mulan tuntuu oudon etäiseltä, sillä hänestä ei tunnu saavan oikein mitään irti. Ensimmäisen puoliskon ajan hahmo on vielä ihan toimiva, mutta sen jälkeen ote hänestä lipsuu aivan kokonaan. Animaatioversion ystävät saattavat hieman pettyä, että Mushua, sirkkaa ja Li Shangia ei ole mukana hahmokaartissa. Itseäni kyseinen seikka ei onneksi kuitenkaan päässyt haittaamaan. Lohikäärme oli yksi keskeisimmistä symboleista alkuperäisessä versiossa, kun taas tässä se on ilmeisesti korvattu feeniksillä. 


Muita keskeisiä hahmoja ovat  Rouran sotilaiden johtaja Böri Khan sekä Xianniang. Böri Khan on harmillisen tylsä pahishahmo, sillä hän ei onnistu tuomaan minkäänlaista jännitystä tai uhkaa tunnelmaan. Hänestä on päähahmon tavoin ihan turha yrittää saada mitään irti. Xianniang on uusi lisäys hahmogalleriaan. Hän on jonkinlainen muodonmuuttaja-noita. Hän omaa siis fantasiamaisia kykyjä ja vaihtaa muotoaan ihmisen ja linnun välillä. Xianniang on aluksi mielenkiintoinen hahmo, mutta muuttuu loppua kohti erittäin hölmöksi. Hänelle kirjoitettu rooli on nimittäin hyvin laiskasti toteutettu, ja se sai minut tuntemaan ihan myötähäpeää.

Muutenkin leffan toinen puolisko on yhtä alamäkeä, antikliimaksia ja loistaa laiskuudellaan. Ensimmäinen puolisko vaikuttaa vielä potentiaaliselta, mutta sen jälkeen homma vain menee hyvin vaisuksi pettymysten sarjaksi. Kun yhdestäkään hahmosta ei alkujaan välitä, eikä tarinaankaan ole panostettu, tuntuu kaikki vain kumman tyhjältä ja ontolta. En varsinaisesti tuntenut ärsytystä tai muuta vastaavaa leffan aikana, vaan jotain vielä pahempaa - en nimittäin tuntenut yhtään mitään. Leffassa on toki toimintakohtauksia, mutta ne ovat vain hyvin tylsää ryminöintiä ja mätkintää ilman jännitystä tai tunnetta. 


Mukana on onneksi ensimmäisen puoliskon aikana muutama hauska hetki Yaon ja Lingin ansiosta, joissa saa nauraa. Kyseiset hahmot ovatkin tuttuja jo piirretystä, ja he tarjoavat myös siinä mukavasti huumoria.

Kokonaisuudessaan Mulan on harmillisen ontto ja vaisu elokuva. Se tuntuu hyvin laiskasti tehdyltä uusintaversiolta, aivan kuin elokuvantekijät eivät vain olisi jaksaneet panostaa siihen kunnolla. Sitä jaksoi kyllä katsella ensimmäisen puoliskon ajan, mutta sen jälkeen etäisyys niin hahmoihin kuin itse tarinaan vain kasvoi kasvamistaan. Toimintakohtaukset ovat yhtä ryminöintiä ja niiden jännitys ja uhkaavuus loistavat poissaolollaan. Juoni muuttuu lopussa hyvin antiklimaattiseksi etenkin pahiksen osalta. Loppupuoliskoon mahtuu myös muutama myötähäpeällinen hetki, erityisesti se kuinka Xianniangin hahmo toteutettiin. Itse Mulan taas jää hyvin mitäänsanomattomaksi hahmoksi, josta ei oikein saa missään vaiheessa mitään irti. Eniten jäi kuitenkin ehkäpä ihmetyttämään se, kuinka kylmäksi tämä emotionaalisella tasolla minut jätti. Tässä kohtaa ei voi muuta kuin huokaista, että kuinka alas Disney on vajonnut...

Edit: Loppuun on vielä lisättävä se, että leffa ei oikein tuntunut tietävän haluaako se olla kypsempi vai lapsellisempi versio animaatiosta. Vaikka animaatioversiossa on Mushu tuomassa huumoria jonkin verran, on se kokonaisuutena huomattavasti kypsempi ja vakavampi (ja herran jestas jopa realistisempi) tähän uutukaiseen verrattuna. Olin alkuun "okei"-asenteella sen suhteen, että Mulanilla on yliluonnollisia voimia, mutta ne tekivät tietyistä kohtauksista vain hyvin lapsellisia sekä itse nimikkohahmosta tylsän kaikessa täydellisyydessään. On siis hyvin epäselvää, että mikä edes on tämän tekeleen kohdeyleisö, ja mitä se haluaa olla... Mutta selvää on, että animaatioversio hakkaa tämän 100-0. En oikein osaa suositella tätä kenellekään.





Elokuvan tiedot: www.imdb.com
Kuvat: www.wikipedia.com, www.empireonline.com, www.deadline.com