Näytetään tekstit, joissa on tunniste princess tutu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste princess tutu. Näytä kaikki tekstit

torstai 8. heinäkuuta 2021

Animaatiohahmo ihastukset

Varmasti jokainen on joskus päästellyt ihailun huokailuja jonkin animaatiohahmon vuoksi tai peräti jopa ollut ihastunut animaatiohahmoon. Mitkä animaatiohahmot siispäs ovat minun kohdallani aiheuttaneet mieleenpainuvimpia ihastuksen tunteita...

PETER PAN

Ihan ensimmäisenä muistilokerostani tulee mieleen ehdottomasti Peter Pan, joka sai päiväkoti-ikäisessä minussa aikaan suuria ihastumisen tunteita! Komea ja vekkulimainen poika on todella kyseessä, ja se lentotaito on niin siisti! Ihailin tuota lentokykyä kovasti, ja harmitti kun se ei oikeassa elämässä onnistunut. Olin niin ihastunut Peteriin ja hänen lentokykyyn, että odottelin iltaisin nukkumaanmenoaikana hänen saapumistaan ikkunalle, ja että sitä kenties pääsisi Mikä-Mikä-Maahan. Ja arvatkaa oliko lapsuuteni minä pettynyt, kun niin ei käynyt. Olinkin usein kateellinen elokuvan Leenalle, koska hän pääsi Peterin kanssa Mikä-Mikä-Maahan, vaikka toisaalta samaan aikaan paritin heitä kovasti yhteen. 

Vielä pakko mainita, että Peterin lentokyvyn ihailu tuli minulla ihan uniin asti, ja hyvin usein näinkin lentounia, ja sitten aamulla ärsytti hirveästi etten oikeasti osaakaan lentää!

KOVU

Tämä miesleijona sai minussa aikaan melkoisia ihailun tunteita! Harvemmin furryt iskee, mutta Leijonakuningas 2:n Kovussa on vain sitä jotain. Ah, niin komea, hieman bad guyn oloinen pinnalta katsottuna, mutta yllättävän monikerroksinenkin hahmo on lopulta kyseessä. Kovussa on ulkonäöllisesti hieman samaa kuin Scarissa, mutta toisaalta myös pehmeyttä, eli hän on jotain hyviksen ja pahiksen väliltä. Ja sitä hän on myös luonteeltaan: ei selkeästi hyvä tai paha. Se tekeekin hänestä yhden mielenkiintoisimmista disney-hahmoista, ja pidän siitä kuinka Kovun hahmosta paljastuu uusia puolia Kiaran kautta. Tämä leijonakomistus on helposti paras syy katsoa Leijonakuningas 2...

CORNELIUS

Peukalo-Liisan keiju Cornelius sai joskus lapsena aika vahvoja ihailun tunteita minussa aikaan. Kyseessä on kyllä todellinen flirttailija, sillä heti Peukalo-Liisan tavattuaan edessä on ihan suoria iskuyrityksiä! Tulisia tunteitaan ei Cornelius todellakaan yritä peitellä sitten yhtään. Varmaankin isoin syy miksi tämä komea mieskeiju iski, on hänen ja Peukalo-Liisan lentoajelu Let me be your wings.

HAURU

Jos vasta aikuisena jokin animaatiohahmo on kerännyt minulta huokailuja peräänsä, niin se on kyllä Liikkuvan linnan Hauru. Kuinka sitten voikaan animemies olla niin komea, ihana, hurmaava... Ehkäpä se pahin ihastumisvaihe on mennyt jo ohi, mutta kyllä yhä uusintakatseluillakin pieniä ihastuksen tunteita tämä velho saa minussa aikaan, hihih. Haurun hahmodesign on vain niin uskomattoman liehittelevä, etenkin nuo siniset viekoittelevat silmät ansaitsevat mainintansa. Ja unohtamatta aivan mahtavaa luonnetta, joka todellakin tekee tästä miehestä kokonaisuudessaan ihanan.

FAKIR

Ihan hiljattain olen katsonut animesarjan Princess Tutu, enkä olisi uskonut että sieltä tarttuisi mukaan näinkin mieleenpainuva hurmuri. Aluksi pidin Fakiria todella ärsyttävänä hahmona, mutta pian hänestä paljastui uusia puolia ja olin aivan myyty hänelle! Ehkä nyt en aivan ihastunut häneen ollut, mutta jonkintasoisia ihailun tunteita tämä ihana komistus sai minussa kyllä aikaan.

BONUS:

ERIC NORTHMAN

Vaikka halusinkin tehdä listasta animaatiohahmopainotteisen, niin en vain millään voinut olla mainitsematta tätä fiktioihastustani! Aleksander Skarsgård on nimittäin kyllä yksiä komeimpia ilmestyksiä elokuvissa/sarjoissa. Aina kun katson True Bloodia, Eric Northman saa minut edes jollain tasolla ihastumaan häneen. Tuskin olen ainoa, joka on hänen peräänsä huokaillut, hyvin usein monien muidenkin naisten sydämet ovat sykkineet tälle hurmurille.

Mitä animaatio/fiktio-ihastuksia teillä on ollut?


Kuvat: www.animationscreencaps.com, https://princesstutu.fandom.com/wiki/Fakir, https://wallpapersafari.com/eric-northman-wallpapers/

tiistai 11. toukokuuta 2021

Arvostelu: Princess Tutu (2002)

PRINCESS TUTU


Ohjaus: Junichi Sato, Shogo Koumoto
Pääosissa: Takahiro Sakurai, Nanao Katô, Nana Mizuki, Naoki Yanagi
Genre: anime, seikkailu, komedia
Jaksojen lkm ja kesto: 26 kpl / 30min


Noin pari kuukautta sitten aloitin katsomaan animesarja Princess Tutua. Pinnalta katsottuna se vaikuttaa suorastaan hyvin tyttömäiseltä ja sokeriselta sarjalta, ja sitä se melkein puoleen väliin jaksojen lukumäärästä hieman olikin. En siis todellakaan jäänyt tähän edes heti koukkuun, mutta halusin mielenkiinnosta ottaa selvää, josko se kuitenkin jossain vaiheessa todistaisi ennakkoluuloni vääräksi ja se ei olisikaan mikään kliseinen satu. Ja niinhän siinä kävikin!

Olipa kerran Drosselmeyer, jolla oli kyky herättää kirjoittamansa tarinat eloon. Hän kuitenkin kuoli ennen kuin ehti kirjoittaa viimeistä satuaan The Prince and the Raven (Prinssi ja Korppi) loppuun. Niinpä tarinan kaksi päähahmoa jäivät jumiin ikuiseen taisteluun. Monien vuosien jälkeen Korppi kykeni pääsemään todelliseen maailmaan, ja prinssi taisteli häntä vastaan. Hävittääkseen Korpin pahuuden, prinssi murskasi sydämensä miekallaan menettäen siten kaikki muistonsa ja tunteensa...


Päähenkilönä toimii Ahiru Arima, joka on alun perin ankka, mutta joka haluaisi olla ihminen. Hän nimittäin rakastuu Mythoon (prinssiin), ja haluaisi nähdä tämän hymyilevän. Drosselmeyer, joka on nyt vain haamu, haluaa saada tarinan päätökseen ja päättää toteuttaa ankan toiveen. Ahiru saakin tehtäväkseen löytää ja palauttaa kaikki sydämen palaset Mytholle. Hän saa haltuunsa kaulakorun, jota kaulassa pitämällä hän on ihminen, ja jonka avulla hän muuttuu Princess Tutuksi, jona hän toteuttaa tehtävänsä. Princess Tutu ei saisi kuitenkaan koskaan tunnustaa rakkauttaan prinssille, sillä muuten hän haihtuisi ilmaan ja katoaisi.

Aluksi tosiaan tarina saattaa vaikuttaa melko tyttömäiseltä ja kliseiseltä, mutta vähän ennen puolta väliä se osaa todellakin yllättää katsojansa. Sarja nimittäin alkaa hienosti syventämään hahmojaan tuoden heihin uusia puolia, eikä kaikki enää olekaan sitä mitä aluksi ehti luulla. Pidän erityisesti siitä, että mitään yksioikoisen pahaa tyyppiä ei tarinassa lopulta olekaan. Sarjan edetessä mukaan mahtuu mainiosti jännitystä, hauskoja hetkiä, kauniita balettitanssikohtauksia ja myös herkkyyttä. Etenkin loppua kohti tarina menee yllättävänkin koskettavaksi, ja voin myöntää että parin viimeisen jakson aikana hieman herkistyin.

Ahiru on päähenkilönä todella sympaattinen ja aika herkästi innostuva tapaus. Vaikka hänen innostuneisuus voisi helposti tuntua ärsyttävältä, löytyy hänestä niin mukavasti herkkyyttä ja hauskuutta, että hänestä ei voi olla pitämättä. Tarinan edetessä hahmo myös osoittaa olevansa yllättävänkin vahva, sillä hän ei helposti luovuta hankaluuksien ilmaantuessa eteen. 

Muita keskeisiä hahmoja ovat itse tarinankertoja Drosselmeyer, prinssin suojelija Fakir, Mytho/prinssi sekä Rue/princess Kraehe. Mytho jää jokseenkin tyhjäksi hahmoksi, ja etenkin aluksi hän tuntuu hyvin tylsältä. Hän ei lopulta kunnon toimintaa sarjassa saakaan kuin vasta lopussa, mikä ei toisaalta haittaa sillä Fakir ja Rue ovat selvästi häntä merkittävämmässä roolissa. Fakirista tuli ehdottomasti suosikkihahmoni, mikä on aika huvittavaa sillä en aluksi voinut sietää häntä. Rue myös osasi yllättää minut ristiriitaisella luonteellaan, sillä samaan aikaan häntä pitää sekä pahana että hyvänä tyyppinä.


Pääasiassa hahmot ovat siis erittäin onnistuneita tapauksia, mutta valitettavasti on kolme hahmoa, joista en oikein välittänyt. Ja niitä ovat Ahirun kaksi ärsyttävää tyttökaveria sekä balettitanssiopettaja Neko-sensei. Etenkin Ahirun kaverit olivat jopa aika turhia. Neko-sensein avioliittovitsit olivat aluksi huvittavia, mutta kun kyseiset vitsit toistuivat melkeinpä jokaisessa jaksossa, alkoivat ne tuntua aika väsyneiltä ja turhauttavilta.

Kehua haluan antaa tietenkin animaatiotyylistä ja musiikista. Visuaalisesti kyseessä on oikein kaunis sarja, ja klassista musiikkia hyödynnetään mukavasti balettiteeman ansiosta. Myös aloitus- ja lopetusintrot ovat erittäin onnistuneita. Melko usein kelaan animesarjojen introt, mutta Princess Tutun intro on niin kaunis ja ihana, että se oli jokaisessa jaksossa ihan pakko kuunnella!

Princess Tutu on erinomainen anime, joka ennakkoluuloista huolimatta onnistui yllättämään minut todella positiivisesti. Sarja on lopulta hyvinkin ennalta-arvaamaton juonen ja hahmojen osalta, eikä todellakaan mikään kliseinen ja tyttömäinen satu. Mukana on myös sopivasti jännitystä ja koskettavuutta. Muutamat jaksot tuntuivat ehkä hieman junnaavilta, ja aikaisemmin mainitsemani kolme hahmoa tuottavat myös miinusta. Muuten pidin tästä kovasti, ja olen varma että tulen katsomaan sen joskus uudelleen.


Ps. Tämä ihana komistus (Fakir) vei todellakin sydämeni! Ihan helposti paras hahmo koko sarjassa!

Sarjan tiedot: www.wikipedia.com, www.imdb.com
Kuvat: https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fprincesstutu.fandom.com%2Fwiki%2FAnime&psig=AOvVaw01WjgQnDsfZpbQ8QyFNuHs&ust=1620798484131000&source=images&cd=vfe&ved=0CAMQjB1qFwoTCKC_roH3wPACFQAAAAAdAAAAABAJ, https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fbetaisdead.blogspot.com%2F2013%2F05%2Fanime-review-princess-tutu.html&psig=AOvVaw0yw3LITtcZzH5G1Vo0VVzL&ust=1620803155801000&source=images&cd=vfe&ved=0CAMQjB1qFwoTCMiswMGIwfACFQAAAAAdAAAAABAK, https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.amazon.com%2FPrincess-Tutu-Season-01%2Fdp%2FB003B1VIXI&psig=AOvVaw3Q6pq7WnXU68LAfrzVzEN6&ust=1620803246490000&source=images&cd=vfe&ved=0CAMQjB1qFwoTCLDNpeOIwfACFQAAAAAdAAAAABAJ, https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fprincesstutu.fandom.com%2Fwiki%2FFakir&psig=AOvVaw0SAh4DcgEbgLRLtHGVKzNl&ust=1620804980728000&source=images&cd=vfe&ved=0CAMQjB1qFwoTCNiq3p2PwfACFQAAAAAdAAAAABAN