Näytetään tekstit, joissa on tunniste perfect blue. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste perfect blue. Näytä kaikki tekstit

tiistai 2. maaliskuuta 2021

Top 10 Parhaimmat anime-elokuvat

Nyt kun katselukokemus animeleffojen puolelta on omalla kohdallani kasvanut paljon, niin mielessäni kävi, että voisi tehdä top-listaa parhaimmista anime-elokuvista. Lista perustuu tietty omaan mielipiteeseeni, ja kerrohan toki kommenttikentässä, mitkä ovat omia suosikkianime-elokuviasi!

Olen jättänyt Studio Ghiblin elokuvat tarkoituksella pois listalta, koska muuten listani olisi täynnä niitä, ja haluan tässä listassa tuoda esiin muita anime-elokuvia. Jos Ghiblien listaus kiinnostaa, pääset Ghiblien top-listaukseen tästä.

Jos jotain kunniamainintoja haluaisin antaa, niin ne varmaankin olisivat ainakin seuraavat leffat: Poika ja Peto ja Wolf Children.

10. SUZUME
(Makoto Shinkai, 2022)

Shinkain viimeisin leffa onnistui yllättämään minut oikein positiivisesti! Leffa tarjoaa juuri sopivasti jännitystä, sympaattisia hahmoja ja huumoria. Ja tietysti animaatiotyyli on myös upeaa. Tällä kertaa Shinkain leffa tuntuu pitkälti kasvutarinalta, minkä vuoksi päähenkilö on myös helposti samaistuttava. Tietysti myös teemat onnistuvat puhuttelemaan.

9. PAPRIKA
(Satoshi Kon, 2006)

Paprika on jännittävä ja surrealistinen elokuva, joka yhdistelee unia ja todellisuutta keskenään. Dr. Atsuko Chiba ja etsivä Konakawa yrittävät saada kiinni DC-minilaitteen varastajan, minkä seurauksena kaikenlaista kaaosta ja kiemuroita riittää. Värikäs animaatiotyyli ja mahtava soundtrack tekevät kiehtovan juonen lisäksi vaikutuksen. 

8. GHOST IN THE SHELL
(Mamoru Oshii, 1995)

Ghost in the Shell sijoittuu vuoteen 2029, jolloin ihmisiä on muokattu kyberneettisillä implanteilla joiden kautta he voivat olla yhteydessä tietoverkkoihin. Ihmisen ja keinotekoisen raja siis nousee selvästikin yhdeksi keskeiseksi teemaksi. Myös jännitystä leffassa riittää, kun päähahmo Motoko Kusanagi sekä muut jahtaavat Nukkemestariksi kutsuttua vaarallista kyberterroristia. Kyseessä on todella sellainen leffa, joka vaatii sataprosenttista keskittymistä, muuten katsojana olet pihalla kuin lumiukko.

7. LUPIN III - CAGLIOSTRON LINNA
(Hayao Miyazaki, 1979)

Miyazakin debyyttifilmi on kyllä jotain aivan hulvatonta katsottavaa! Siitä tulee erittäin hyvälle tuulelle, koska sen aikana saa naureskella niin kovasti, ja tietty kunnon seikkailuleffan tavoin myös jännitystä riittää. Cagliostron linnan päähenkilö Lupin on oikein veikeä ja älykäs tapaus, jonka keksimiä ratkaisuja seikkailun edetessä on herkullista seurata. Muutkin hahmot ovat oikein mainioita tapauksia, ja juoni jaksaa aina tempaista mukaansa.

6. THE GIRL WHO LEAPT THROUGH TIME
(Mamoru Hosoda, 2006)

The Girl Who Leapt Through Time on todellinen hyvän mielen elokuva maittavalla huumorilla ja idealla höystettynä! Päähenkilö Makoto löytää mystisen objektin, jonka avulla hän kykenee hyppäämään ajassa taaksepäin. Mikään mullistava scifi-teos ei ole kyseessä, vaan aikalailla perus kasvutarina, johon nyt on vain lisätty pientä aikamatkustusmaustetta mukaan. Ja tietenkin luvassa on paljon hauskoja tilanteita, mielenkiintoisia juonenkäänteitä ja hieman romantiikkaakin.

5. MILLENNIUM ACTRESS
(Satoshi Kon, 2001)

Millennium Actress on Satsohi Konin leffoista varmaankin kaikista sekavin, mutta samalla se on myöskin hyvin tunteellinen. Erityisesti lopetus yllätti minut aivan puun takaa ja kolahti kyllä lujaa. Tarinassa riittää jännitystä ja avointa mysteeriyttä, ja siinä taitaa olla myös paljon viittauksia tunnettuihin elokuviin, jotka ovat saattaneet hyvinkin mennä minulta ainakin toistaiseksi ohi. Paljon asioita jää katsojan tulkinnanvaraan, ja kuten Konin toisessa mestarillisessa elokuvassa Perfect BluessaMillennium Actressissa päähenkilö sekä tunnelma ovat ydin eikä niinkään juonen yksiselitteinen ratkaiseminen.

4. A SILENT VOICE
(Naoko Yamada, 2016)

A Silent Voice on kyllä ehdottomasti eräitä koskettavimpia elokuvia, mitä tiedän. Se on tarina kiusaamisesta, kiusatuksi tulemisesta ja itsetunnon käsittelemisestä. Luvassa on suuri tunteiden vuoristorata, jota kaunis ja loppuun asti hiottu pianomusiikki erinomaisesti tukee. Hahmot ovat erittäin hyvin luotuja ja samaistuttavia tapauksia, joskin sivuhahmoissa on pieniä puutoksia. A Silent Voice on yksi niistä elokuvista, joka ei aivan vakuuttanut minua ensimmäisellä katselukerralla, mutta uudelleenkatsottuna se iski minuun lujaa.

3. I WANT TO EAT YOUR PANCREAS
(Shin'ichirô Ushijima, 2018)

Ei, tämä elokuva ei kerro kannibalismista, vaikka nimi kieltämättä hieman epäilyttävältä kuulostaakin. Katsomalla teoksen selviää, mistä tuo nimi tulee. Kyseessä on näkökulmasta riippuen varsin tavanomainen kouludraama-anime, mutta mikä tekee tästä minulle niin erityisen, on sen käsittelemät teemat. Tarinahan keskittyy tutkailemaan mm. yksinäisyyttä, yhteyttä muihin ihmisiin sekä elämän merkitystä. Elokuvassa on toki joitakin vikoja, suurimpana niistä varmaankin aika yksipuoliset sivuhahmot. Siitäkin huolimatta I want to eat your pancreas on hyvin koskettava ja ajatuksia herättävä leffa, jonka teemoihin ja päähenkilöön voi katsojana pystyä jopa samaistumaan. 

2. PERFECT BLUE
(Satoshi Kon, 1997)

Perfect Blue on kyllä eräitä parhaimpia psykologisia elokuvia, mitä olen nähnyt! Tässä filmissä Konille tyypillinen surrealismi ja ihmismielen käsittely ovatkin aivan huipussaan. Tarina ei ole todellakaan suoraviivainen, vaan pikemminkin sekava. Yksiselitteistä ratkaisua ei juoneen mielestäni edes ole, hyvin paljon täytyy katsojan vain itse tähän uppoutua ja bongata yksityiskohtia sun muuta. Tarinassa on päähenkilön psyyken käsittelemisen lisäksi trilleripuoli, mikä tuokin jännitystä vielä enemmän mukaan. Mielenkiintoisena seikkana täytyy kyllä vielä mainita värien vaihtelu, joiden kanssa Kon tässä jännästi kikkailee (esim. tietyissä kohtauksissa punainen/sininen on vallitseva väri).

1. YOUR NAME.
(Makoto Shinkai, 2016)

Your Name. tulee tuskin minään yllätyksenä, onhan kyseessä hyvin suuren suosion saavuttanut anime-elokuva vuodelta 2016, joka ei ole Ghiblin käsialaa! Ja suosionsa teos on mielestäni täysin ansainnutkin, sillä sen tarina on hyvin moniulotteinen ja omaperäinen.

Your Name. on itse asiassa Ghiblien lisäksi ihan ensimmäisiä näkemiäni anime-elokuvia, enkä vielä silloin edes tiedostanut tämän nauttivan hyvin suurta suosiota. Ilman mitään ennakko-odotuksia leffa siis todellakin teki minuun suuren vaikutuksen nerokkaalla tarinankerronnallaan. Pidän erittäin paljon siitä, että elokuva alkaa varsin kevyesti sisältäen komediallisia hetkiä, mutta myöhemmin se sukeltelee dramaattisempiin ja syvällisempiin asioihin, minkä ansiosta tarina jopa koskettaa.

Edit: 14.1.24


Kuvat: www.pinterest.com

maanantai 4. tammikuuta 2021

Top 10 luetuimmat arvostelut kuluneen vuoden aikana

Vielä näin muutaman päivän verran myöhässä kaikille lukijoille: Hyvää Uutta Vuotta 2021!

Melkein vuoden ajan olen blogini kimpussa ehtinyt olla (helmikuussa blogini täyttää 1 vuotta!), joten sitä voisi koota listan tähän mennessä luetuimmista arvosteluista. Se olikin yllättävän mielenkiintoista mutta tarkkuutta vaativaa puuhaa (joidenkin arvosteluiden kohdalla on nimittäin ihan pieniä eroja näyttökerroissa). Muutama listalle päässyt postaus kyllä yllätti minut. 

Ennen listauksen aloittamista: Kiitos kaikille lukijoille!























Omia ajatuksiani listasta:

Numero 1 ei tullut minään yllätyksenä minulle, hahah. Kyseinen leffa oli ilmestyessään ja tuntuu yhä olevan melkoinen kohu. Yllättäen anime-elokuvia on luettu paljon, mutta pääsi sitä animaatioiden joukosta sentään yksi disney elokuva (Pocahontas) listalle mukaan! Ajankohtaisimmat filmit lienee olleet 365 Päivää, Weathering with you sekä Tyttö, joka huusi sutta

Jos saisin valita listaltani vain yhden filmin jota suositella, se olisi ehdottomasti Perfect Blue! Jotenkin tuntuu, että tuo animaatiohelmi on aika piiloon jäänyt, tai ainakaan kovin usein ei kukaan siitä tunnu tietävän mitään. Kyseessähän on siis edesmenneen Satoshi Konin (1963-2010) ohjaama psykologinen anime-elokuva vuodelta 1997. Uskallan väittää, että Satoshi Kon on Hayao Miyazakin ohella parhaimpia animeohjaajia Japanissa. Mutta toisin kuin monet Hayao Miyazakin teokset, Satoshi Konin elokuvat ovat ihan sataprosenttisesti aikuisille suunnattuja, eivätkä siis tosiaankaan sovellu mihinkään koko perheen leffailtaan. Perfect Blue on myös todellinen merkkiteos, sillä esimerkiksi Darren Aronofsky on ottanut siitä vaikutteita elokuvaansa Black Swaniin


maanantai 13. huhtikuuta 2020

Arvostelu: Perfect blue ~ Pâfekuto Burû (1997)

PERFECT BLUE


Ohjaus: Satoshi Kon
Pääosissa: Junko Iwao, Rica matsumoto, Shiho Niiyama, Masaaki Okura, Shinpachi Tsuji ja Emiko Furukawa
Genre: anime, psykologinen, trilleri, kauhu
Kesto: 1h 21min
Ikäraja: 16


Perfect Blue (Pâfekuto Burû) on vuonna 1997 ilmestynyt elokuva, jonka on ohjannut Satoshi Kon. Kyseinen herra on aikamoinen poikkeus anime-alalla. Hänen elokuvansa eivät ole mitään koko perheen animaatioita, vaan puhtaasti aikuiselle väestölle suunnattuja. 

Perfect Blue ei ole ainoastaan todellinen merkkipaalu animen saralla, vaan sillä on ollut yllättävän suuri vaikutus myös Hollywoodin tuotantoon. Elokuvantekijä Darren Aronofsky on itse myöntänyt, että hänen elokuvansa Black Swanin (2010) sekä Konin Perfect Bluen välillä on samankaltaisuuksia. Tiedon etsiminen siitä on melko hankalaa, mutta esimerkiksi Youtubesta ja googlettelemalla jotain tietoa asiasta löytyy (linkit alhaalla). Tarkemmin sanottuna Aronofsky ei "varastanut" Konin animesta kohtauksia, koska hän osti Perfect Bluen filmatisointioikeudet (tehdäkseen remake-kohtauksen elokuvaansa Unelmien sielunmessu). On siis selvää, että Black Swan on ottanut paljon vaikutteita Konin animesta. Se ei ehkä ole aivan kohtaus-kohtaukselta-kopio, mutta yhtäläisyyksiä on runsaasti. 

Mutta sitten itse arvosteluun...


Päähenkilönä seurataan Mima Kirigoea, joka päättää jättää nykyisen pop-idoli uransa "Cham!"-yhtyeessä taakseen. Hän alkaa luomaan itsellensä näyttelijän uraa, mutta tietyt fanit eivät ole hänen uravaihdokseensa tyytyväisiä. Pian Mima löytää epäilyksiä herättävän faninettisivun, jota ylläpitää joku hänen omalla nimellään. Eräs stalkkerikin vähän väliä nähdään tuijottelevan hänen peräänsä. Mima itsekin alkaa pikkuhiljaa epäröimään uutta alaansa, jossa tämä tekee omalle identiteetilleen rajuja muutoksia. Hänen agenttinsa Rumi-Chan suhtautuu myös hieman vastahakoisesti kyseisiin muutoksiin, ja hän on huolissaan Mimasta. Pian kaikki show meneekin vähitellen sekavaksi ja ahdistavaksi, eikä Mima enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei.


Hahmot avautuivat ehdottomasti paremmin uusintakatselulla, kun tiesi jo, mitä on tulossa. Näin heidän päänsä sisälle pääsi edes jonkin verran paremmin. Mima itse alkaa selvästi olemaan huolissaan omasta identiteetistään kyseenalaistaen, onko hän enää todellinen oma itsensä. Muita hahmoja en viitsi ruveta availemaan, sillä siitä seuraisi vain spoilereiden vyöry. Elokuva on ehdottomasti niitä, jossa kaikkea ei kerrota katsojalle suoraan, ja siksi myös hahmot pitäisi tulkita melko analysoivasti. Hahmoista selkeästi eniten keskitytään päähenkilöön, mutta sivuhahmoilla on juonen ja illuusioiden kannalta oma merkityksensä. 

Illuusiot ovatkin se suurin aivoja raksuttava osuus tässä. Aluksi sitä luulee olevansa niin hollilla tarinasta, mutta viimeistään puolen välin jälkeen homma käy aikamoista pakan sekoitusta. Erityisesti siinä elokuva menee erikoiseksi, että todellisuus ja harha sekoittuvat Miman näytellessä elokuvaa varten. Siinä saa katsojana pohdiskella päänsä puhki, kuinka asiat todellisuudessa ovat. Onko kaikki vain harhaa, vai onko Mima tai kenties joku muu psykologisesti sairas? Siinä Perfect Blue onnistuukin niin hämmästyttävän hyvin ja nokkelasti. Se on hyvin syvällinen ja monikerroksinen sekoitus identiteetin löytämistä ja psykologista illuusiota, miksi se ei ole vain perinteinen trilleri/kauhu-elokuva. 


Elokuvan animaatiotyyli on Satoshi Konilla hyvin omalaatuista, eikä siitä ole mitään moitittavaa. Animointia hyödynnettin juuri hyvin kikkailemaan värien vaihtelujen kanssa sekä tekemällä tietyistä hahmoista jopa kuvottavuuteen asti creepyn näköisiä. Olen huomannut, että Konin animeissa hahmojen huuliin sekä silmäripsiin on oikeasti panostettu, mitä en ole kovin usein japanilaisissa animaatioissa nähnyt. Se tekeekin Konin elokuvien hahmoista hyvin realistisen näköisiä. Värien vaihtelu oli myös hyvin mielenkiintoinen seikka. Punainen vaikuttaisi jotenkin kuvastavan pelkoa tai ahdistuneisuutta, kun taas sitten sininen kenties turvaa ja täydellisyyttä (kuten elokuvan nimikin oivallisesti toteaa). Elokuvan musiikki on myös hyvin loppuun asti hiottua. Se luo etenkin niissä tietyissä kohtauksissa juuri sen ahdistavan ja karmivan tunnelman, että aivan kylmät väreet hiipi selkää pitkin. Etenkin Virtual Mima tulee varmasti olemaan minulle, kuten myös monille, se ääniraita, joka pahimmassa tapauksessa jää päähän kaikumaan. 

Järkyttävä, tunteisiin vetoava, animaatiota parhaimmillaan ja täynnä monia merkityksellisiä yksityiskohtia - Perfect Blue on sanoinkuvaamattoman hieno ja nerokas mestariteos. Jokaisella katselukerralla se onnistuu yhä menemään voimakkaasti ihon alle, ja katsojana löytää aina jotain uutta, mitä ei edellisellä kerralla huomannut tai pitänyt kovin merkityksellisenä. Tunnelma on suorastaan ahdistavan vangitseva ja kaikki hahmot ovat kompleksisia. Kaikki ei ole välttämättä sitä, miltä päällisin puolin näyttää. Ratkaisu piilee syvällä monen kerroksen alla. Satoshi Kon on hyvinkin saattanut luoda kaikista vaikuttavimman emotionaalisen tripin, jonka katsoja pääsee tässä päähenkilön psyyken puolella kokemaan.









Elokuvan tiedot: www.wikipedia.com, www.imdb.com
Yhtäläisyystiedot Perfect bluen ja Black Swanin välillä: https://www.flixist.com/monday-movie-trivia-aronofsky-bought-perfect-blue-rights/, https://www.imdb.com/title/tt0156887/trivia?ref_=tt_trv_trv