Näytetään tekstit, joissa on tunniste prinsessa ja sammakko. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste prinsessa ja sammakko. Näytä kaikki tekstit

maanantai 14. helmikuuta 2022

Top 10 Disney parit

Viime vuonna tein ystävänpäivän kunniaksi Top-listan Studio Ghiblin pareista, joten tänä vuonna halusin tehdä vastaavanlaisen postauksen Disneyn pareista! En laskenut mukaan Pixarin leffoja, vaan ainoastaan disney-klassikot. Jos jotain kunniamainintoja haluaisin antaa, niin ne olisivat ainakin Ariel ja Erik. Olin vähällä lisätä heidät listalle mukaan, mutta 10. sijalle sen sijaan päätyi jokin toinen pariskunta...

10. MULAN <3 SHANG

Mulan ja Shang tekevät hauskan poikkeuksen disney parien joukossa, sillä Shang uskoo melkeinpä koko leffan ajan Mulanin (Pingin) olevan mies. Ja kyllä, olen sitä mieltä että Shang mitä luultavimmin ihastui Mulaniin jo ennen kuin paljastui, että kyseessä on nainen. Myös Mulan ihastui Shangiin aikaisemmin, ja se paljastuu mielestäni siinä kohtaa, kun hän kehuu Shangia hienoksi kapteeniksi ja jää katsomaan tätä. Miksi nyt sitten tästä pariskunnasta pidän, on että he oppivat luottamaan toisiinsa. Vaikka Mulanin huijaus paljastuu, säästää Shang tämän hengen vastapalveluksesi siitä, että tämä aikaisemmin pelasti hänet. Lopussa Mulanilla on hieman vaikeuksia vakuuttaa Shang takaisin puolelleen, mutta lopulta hän onnistuu siinä. Ja viimeisessä kohtauksessa on mukavaa nähdä, että Shang halusi nähdä Mulanin uudelleen, mikä kertoo, että hän todella välittää tästä.

9. MARIAN <3 ROBIN

Aioin tehdä listan alunperin ilman eläimiä, mutta tätä söpöä kettuparia oli yksinkertaisesti vaikea vastustaa! Marian ja Robin ovat lapsuudenystäviä, jotka aikuisena haaveilevat tapaavansa toisensa uudelleen. He ovat aina olleet ihastuneita toisiinsa, mutta eivät tiedä että muistaako toinen häntä vai ei. He viimein tapaavat toisensa uudestaan, kun Robin osallistuu valepuvussa jousiammuntakilpailuun. Sen jälkeen he viettävät romanttisen illan metsässä, ja Robin kosii Mariania. Taustalla kuullaan ihana laulu Love, ja kohtaus on aivan suunnattoman romanttinen!

8. MEGARA <3 HERKULES

Megara ja Herkules eroavat todella paljon listan muista pareista. Herkules on heti ensisilmäyksellä aivan ihastunut tapaamaansa neitoon, jota myöskin luulee täysin hyväksi ja luotettavaksi. Megara kuitenkin toimii Hadeksen alaisena ja valehtelee Herkulekselle. Voisikin jopa sanoa, että Meg tavallaan leikkii tämän tunteilla siihen asti kunnes tajuaa oikeasti rakastavansa Herkulesta. Megin hahmokehitys onkin mietitty tarkkaan, ja katsojana tavallaan ymmärtää häntä, etenkin kun ottaa huomioon hänen menneisyytensä. Pidänkin paljon laulusta I won't say I'm in love, jonka aikana Meg hyväksyy ja antaa itselleen luvan rakastua entisistä sydänsuruista huolimatta. Vaikka Megin vilpillisyyden paljastumisesta seuraa Herkulekselle iso pettymys, kehittyy heidän välilleen onnistunut rakkaussuhde Megin hahmokehityksen ansiosta. Erityisesti pidän siitä, että Meg hakee lopussa Philin apuun ja uhrautuu Herkuleksen puolesta pelastaen tämän.

7. POCAHONTAS <3 JOHN SMITH

Pidän Pocahontasista ja John Smithistä paljon, koska heidän väliltä löytyy upeita hetkiä ja intohimoa! Nämä kaksi tulevat eri kulttuureista, ja täten etenkin John Smith on aluksi melko ennakkoluuloinen. Hän aikoo ensitapaamisella ampua Pocahontasia, mutta häkeltyykin tämän kauneudesta. Pidän siitä, kuinka varovaisesti ja uteliaana Pocahontas ennen ensitapaamista tarkkailee John Smithiä. Heidän välinen ihastuminen syntyy mielestäni kunnolla Colours of the wind -laulun aikana, jota onkin aina upeaa katsoa. Pocahontasin ja John Smithin välinen suudelma ennen Kocoumin keskeyttämistä on mielestäni kaikista intohimoisin suudelma, mitä disneyn piirretyistä löytyy! Elokuvan lopussa saan aina tipan linssiin, kun nämä kaksi joutuvat hyvästelemään toisensa. Ainoa asia mikä minua harmittaa tämän parin toteutuksessa on, että elokuvasta leikattiin If I never knew you -laulu pois. Kyseinen laulu nimittäin syventää hienosti heidän välistä suhdetta, ja tuntuukin kuin leffasta puuttuisi sellainen viimeinen silaus ilman sitä.

6. TÄHKÄPÄÄ <3 FLYNN

Tähkäpää ja Flynn Rider ovat listan pareista ehdottomasti niitä, jotka hieman vastahakoisesti lähtevät yhdessä seikkailuun. On huvittavaa, kuinka ensitapaamisella Flynn vain yrittää flirttailla ja iskeä Tähkäpäätä, mihin Tähkäpää reagoi lähinnä ihmettelemällä silmät pyöreinä. Tarinan edetessä Tähkäpää kehittyy itsenäisemmäksi ja rohkeammaksi, kun taas Flynn kirjaimellisesti oppii välittämään muista - tässä tapauksessa selvästikin rakastumalla Tähkäpäähän. Lyhtykohtaus I see the light tuntuukin lopulta paljastavan, että näillä kahdella on tunteita toisiaan kohtaan. Ja kyseinen kohtaus on todella kaunis ja romanttinen! Lopussa saa hieman herkistyä, kun Flynn on valmis uhrautumaan pelastaakseen Tähkäpään, mikä todella todistaa että hahmo on kehittynyt seikkailun aikana paljon.

5. ANNA <3 KRISTOFF

Anna ja Kristoff eivät ole kovin tyypillinen pariskunta, sillä kumpikaan ei haaveile toisesta aluksi. Annahan on jopa luvannut sydämensä Hansille, johon hän edes hädin tuskin oli vielä kunnolla tutustunut. On aina huvittavaa katsoa, kuinka Kristoff kommentoi moista kiirehtimistä rakkauden suhteen ja sitä, että he meinaavat heti mennä naimisiin. Kristoff tuo myös mukavaa vaihtelua moniin prinssi uljasmaisiin hahmoihin verrattuna olemalla niin suoraan vain oma itsensä ilman mitään hienosteluja. Vaikka kyseinen tyyli ei tee aluksi vaikutusta Annaan, alkaa leffan edetessä heidän välille kehkeytyä kemiaa. Lopussa on mukavaa huomata, kuinka paljon Kristoff Annasta pitääkään, ja että hän palaa tämän luokse.

4. JANE <3 TARZAN

En totta puhuen aluksi uskonut laittavani Janea ja Tarzania näin korkealle, mutta en pääse siitä yli enkä ympäri, kuinka söpö pari on kyseessä! Pidän paljon siitä, kuinka viattoman uteliaasti Tarzan ensitapaamisella suhtautuu Janeen, tuohon neitoon joka vaikuttaa aluksi vain hienostoleidiltä. Kun Jane alkaa opettamaan Tarzanille juttuja ihmisistä Strangers like me -laulun aikana, syvenee heidän välinen ihastus entisestään. Mielestäni sen tietynlainen kohokohta onkin valitsemassani kuvassa, jossa Tarzan katsoo Janea intohimoisesti, mutta Jane kääntää hieman ujona päätään oikealle. Niin söpöä ja romanttista! Vaikka loppupuolella hieman ehtii suru nousta pintaan kun heidän tiensä meinaavat erota, niin onneksi Jane päättää kuunnella sydäntään ja jää asumaan viidakkoon rakastamansa miehen luokse!

3. JASMINE <3 ALADDIN

Jasminessa ja Aladdinissa pidän siitä, että molemmat tulevat hyvin erilaisista olosuhteista, mutta he suhtautuvat silti toisiinsa ennakkoluulottomasti. Tai no, Aladdinilla ei ole aluksi hajuakaan että kyseessä on prinsessa, kun taas Jasmine tietää alusta asti että hänen tapaamansa mies on köyhistä oloista. Se ei kuitenkaan estä Jasminea ihastumasta tähän, ja hän jopa kadehtii vapautta jota hänellä ei ole. Huvittavaa on, että Aladdin uneksii elämästä palatsissa, jonne hän lopulta päätyykin. Hän ei kuitenkaan päädy sinne tarkoituksella, vaan ihan aidosti rakastuu Jasmineen välittämättä siitä että tämä onkin prinsessa. Vaikka Aladdinissa kieltämättä hieman ärsyttää se, että hän myöhemmin yrittää lähestyä Jasminea teeskentelemällä prinssiä, myöntää hän myöhemmin tehneensä typerästi ja pyytää anteeksi. Hän myöskin huomaa, että kelpaa Jasminelle ihan sellaisena kuin on, eikä hänen mikään prinssi tarvitse olla. Tämän pariskunnan romanttisimmat hetket ovat ehdottomasti valitsemassani kuvassa sekä taikamattoajelu A whole new world -laulun soidessa taustalla.

2. BELLE <3 HIRVIÖ

Belle ja Hirviö eivät aluksi pidä toisistaan. Etenkin Belle, joka jää linnaan vangiksi isänsä puolesta. Vaikka aluksi Hirviön heikkohermoisuus ja Bellen liika uteliaisuus tuottavat ongelmia, alkavat hahmot vähitellen pitämään toisistaan. Tämä käänne tapahtuu silloin, kun Hirviö pelastaa Bellen susilauman kimpusta. Belle auttaa Hirviötä haavan hoitamisessa, jonka tämä sai pelastaessaan hänet. Myöhemmin Hirviö yllättää Bellen valtavalla kirjastolla, jonka antaa hänelle lahjaksi. Samalla Belle alkaa vähitellen nähdä, mitä Hirviön kuoren alta paljastuu. Hirviö taas huomaa, ettei ole koskaan tuntenut vastaavanlaista tunnetta aiemmin, mitä hän alkaa Belleä kohtaan tuntemaan. Mielestäni hahmot tajuavat olevansa ihastuneita toisiinsa ihanan Something there -laulun aikana. Ja tietenkin on vielä ikoninen ja aivan tajuttoman kaunis Tale as old as time -tanssikohtaus, joka syventää heidän suhdetta entisestään.

1. TIANA <3 NAVEEN

Suosikkiparini disneyltä on ehdottomasti Tiana ja Naveen! Kyseessä on mielestäni kaikista parhaiten luotu rakkaussuhde disneyltä, vaikka sammakkoina päähahmot enimmän ruutuajasta elokuvassa viettävätkin. Tianan ja Naveenin kohdalla pätee sama juttu kuin Bellen&Hirviön ja Tähkäpään&Flynnin kohdalla: aluksi hahmot eivät oikein pidä toisistaan, mutta he tulevat leffan edetessä aina vain paremmin juttuun keskenään. Tianan ja Naveenin kohdalla pidän tästä asetelmasta kaikista eniten, koska he alkavat niin ihanasti täydentämään toisiaan. Molemmat kehittyvät hahmoina rakastuessaan toisiinsa, etenkin Naveen, joka vaikuttaa aluksi melko laiskanpuoleiselta ja flirttailevalta naistenmieheltä. Suosikki Tiana&Naveen kohtauksiani ovat ehdottomasti heidän tanssiminen Ma Belle Evangelinen aikana (ja se kun he melkein suutelevat), se kun Naveen aikoo kosia Tianaa, ja tietenkin se kun Tiana tunnustaa rakastavansa Naveenia. Ah, niin romanttista!

Hyvää ystävänpäivää! Kertokaahan toki, ketkä ovat teidän suosikkiparejanne disneyltä!


Edit 10.12.2022

Kuvat: www.animationscreencaps.com

tiistai 2. marraskuuta 2021

Top 10 Disney pahislaulut

Muutama kuukausi sitten tuli tehtyä Top-listaa Disneyn romanttisista lauluista, niin nyt voisi tehdä Top-listaa pahislauluista! Mitkäs pahislaulut siispäs ovat mielestäni ne parhaimmat...

(Pocahontas)

(Leijonakuningas)

(Kaksin karkuteillä)

(Vaiana)

(Leijonakuningas 2)

(101 Dalmatialaista)

(Kaunotar ja hirviö)

(Pieni merenneito)

(Prinsessa ja sammakko)

(Notre Damen kellonsoittaja)

Top 3 ovat kyllä ne ehdottomat suosikkini, jotka tuskin koskaan tulevat muuttumaan!

Entä mitkä pahislaulut ovat teidän suosikkejanne?

Edit 4.12.2022


Kuvat: www.animationscreencaps.com

keskiviikko 28. heinäkuuta 2021

Top 10 romanttiset Disney laulut

Tällä kertaa teki mieli mietiskellä, mitkä ovat mielestäni parhaimmat romanttiset Disney laulut. Niitä valitessa minulle merkitsi pitkälti kohtausten tunnelma ja tietenkin se, kuinka kovasti kyseisestä laulusta pidän. Lisäsin niihin Youtube-linkit, eli voit halutessasi kuunnella niitä klikkaamalla laulun nimeä.

(Prinsessa ja sammakko)

(Prinsessa Ruusunen)

(Kaunotar ja Kulkuri)

(Kaksin karkuteillä)

6. LOVE
(Robin Hood)

(Leijonakuningas 2)

(Pocahontas)

(Tuhkimo)

(Aladdin)

(Kaunotar ja hirviö)


...numero ykkönen oli minulle itsestäänselvyys jo ennen listan tekemistä. :)

Mitkä romanttiset Disney laulut ovat teidän suosikkejanne?


Edit: 19.2.2023


Kuvat: www.animationscreencaps.com

lauantai 15. toukokuuta 2021

Top 5 Disney-pahikset

Mietiskelin ensin Tier-listan tekemistä disney-pahiksista, mutta niitä pahiksia on lopulta niin paljon etten oikein osaisi listailla joka ikistä järjestykseen. Muutenkin tämä Top 5 tuntuu jotenkin ytimekkäämmältä, sillä siinä on aikalailla ne isoimmat suosikki-pahikseni disneyltä. Mitkäs pahikset siispäs ovat mielestäni ne parhaimmat...

5. TOHTORI FACILIER


Tohtori Facilierista kiehtovan tekee hänen manipuloiva luonne sekä voodootaiat. Hän saattoi myös siksi ratsastaa suosikkieni joukkoon, koska rakastan hänen esittämää lauluaan Friends on the other sidea kovasti! Kohtaus, jossa Facilier huijaa Naveenia muuttamalla tämän sammakoksi, on hyvin synkkä ja pelottava! Aina kun tämä varjomies astuu ruudulle, onnistuu hän säväyttämään minua karismaattisuudellaan ja synkkyydellään.

4. KAPTEENI KOUKKU


Kapteeni Koukku on aina ollut mielestäni parhaimpia pahiksia! Hän on niin hauska, mutta osaa silti tarpeen tullen olla myös synkkä ja kiero. Etenkin mieleeni on jäänyt repliikki, jonka hän lausuu Simolle ennen kuin he aikovat huijata Helinä-keijua: "Mustasukkaista naista on helppo jymäyttää." Hauskuus tulee Koukussa tietenkin helpoiten esille tämän pelätessä Krokotiilia, ja hänen raivokohtaukset ovat myös erittäin viihdyttäviä. Nostalgia varmasti vaikuttanee jonkin verran pitämisestäni Koukkuun, sillä Peter Pan on yksi lapsuuden suosikkielokuvistani.

3. HADES


Miksi tämä tuonelan johtaja kuuluu suosikkeihini? Simply, because Hades rules! Hadeksessa olen aina pitänyt siitä, että hän onnistuu olemaan sekä synkkä että komediallinen hahmo koko leffan ajan. Lisäksi pidän hänen monista lauseistaan, kuten vastauksesta Megille tämän ihaillessa Herkulesta: "He's a guy." Hadeksen raivokohtaukset ovat myös huvittavia, koska hän pyrkii aina mahdollisimman nopeasti rauhoittumaan: "I'm fine, I'm cool, I'm fine." Eli siis ehdottomasti yksiä hauskimpia ja ikimuistoisimpia pahiksia tämä heppu kyllä on.

2. URSULA


Ursula on aina kuulunut suosikkipahiksiini. Jotenkin hänen taktiikkansa manipuloida Arielia on niin tehokasta, ja ottaen huomioon ettei hän sopimusta tehdessään valehtele tyttöselle, on jotenkin ihailtavaa (en nyt siis tietenkään puolustele tätä merinoitaa...). Ursulalla on myös joitakin mahtavia lausahduksia, kuten: "And don't underestimate the importance of a body language!" Poor unfortunate souls on myös aivan mahtava pahislaulu, josta merinoita saanee minulta lisäpisteitä. Olen myös huomannut, että Ursula on luultavasti ainoa pahis, joka osoittaa arvostavansa kätyreitään. Useimmiten kätyrit ovat kuin roskaa pahiksille, ja kyseinen piirre tuo Ursulaan ehkä pienen pisaran verran inhimillisyyttä, vaikka muuten täynnä pahuutta hän onkin.

1. FROLLO


Ursula ja Frollo kamppailivat ykkössijasta, mutta lopulta tämä tuomari vei voiton. Frollo on vain jotenkin niin realistinen, ja ehkäpä se piirre hänen pahuudessaan säväyttää eri tavalla kuin muissa pahiksissa (vaikka en siis tietenkään voi sanoa pitäväni hänestä). Lisäksi Frollolla on ihan ilmiselviä heikkouksia, jotka hän myös itse tiedostaa laulaessaan mahtavaa Hellfire-laulua. Hän on myös siinä mielessä hyvin erilainen pahis tai disney-hahmo ylipäätään, että hän tuo seksuaalista himoa esille saadessaan pakkomielteen Esmeraldasta. Onkin mielenkiintoista, että disneyllä oli aikoinaan oikeasti pokkaa mennä näin pitkälle tämän hahmon kohdalla! Pahuudestaan huolimatta Frollosta löytyy myös jonkin verran inhimillisyyttä, sillä aloituskohtauksessa hän pelkää joutuvansa helvettiin jollei kasvata Quasimodoa omanaan.

Mitkä ovat teidän suosikkipahikset disneyltä?



Kuvat: www.animationscreencaps.com 
  

maanantai 28. syyskuuta 2020

Top 10 Disneyn revival era/uudestisyntymiskauden elokuvat

Koska pidän Top-listojen tekemisestä, niin miksenpäs tekisi Top-listaa Disneyn "revival era"-elokuvista, kun olen melkein ne kaikki arvostellutkin yhtä lukuunottamatta (Nalle puhin elokuvaa en ole arvostellut). Tosin olen huomannut, että se ilmeisesti hieman vaihtelee, lasketaanko Bolt tähän kauteen mukaan vai ei. Melko usein tähän kauteen on laskettu 10 elokuvaa Prinsessa ja sammakosta ihan viimeisimpään eli Frozen II:een asti. Aion siis laittaa mieluiseeni järjestykseen nuo leffat.

Olen hieman mietiskellyt, että miksikäs tätä "revival era"-kautta pitäisi kutsua suomeksi, mutta eiköhän tuo "uudestisyntymiskausi" nimike kelpaa. 

10. BIG HERO 6


Big Hero 6 ei valitettavasti iskenyt minuun ollenkaan. Se vaikutti aluksi melko lupaavalta, mutta muuttui aina vain tylsemmäksi ja tylsemmäksi loppua kohden. Huumorikin oli aika kehnoa (lukuunottamatta Baymaxia), enkä oikein pitänyt yhdestäkään sivuhahmosta. Yritin antaa leffalle toisen mahdollisuuden, mutta kun en tykkää niin en tykkää. Ei kai sille vain voi mitään. Ehkä en vain kuulu tämän tekeleen kohdeyleisöön.

9. FROZEN II


Frozen II oli aika outo elokuva. Siinä ei tuntunut olevan päätä eikä häntää. Se tietynlainen pääfokus ja juoni puuttuivat tyystin, miksi koko homma vain lässähteli. Olen katsonut sen vain kerran, joten ainahan voi pieni mahdollisuus olla, että se tuntuisi kivemmalta toisella katselukerralla. Sen verran tyhjä olo tästä jäi, että ei se paljoa ole kutsumassa minua luokseen.

8. RÄYHÄ-RALF VALLOITTAA INTERNETIN


Räyhä-Ralf valloittaa internetin on aika tasoissa Frozen II:n kanssa. Tämä pääsi kuitenkin korkeammalle, koska se oli sentään suht selkeästi tehty kokonaisuus, vaikka sen juoni jäikin melko huteraksi. Lisäksi se tarjosi ihan hyviä opetuksia koskien ystävyyttä ja internetiä. Leffa oli kuitenkin aika tylsä, huumori ei-niin-iskevää ja hahmojen toteutuksiinkaan en ollut aivan tyytyväinen. 

7. NALLE PUHIN ELOKUVA


En ole tehnyt arvostelua tästä elokuvasta, mutta olen katsonut sen kerran. Nalle Puhin elokuva oli ihan hauska ja viihdyttävä leffa, mutta jostain syystä se ei oikein pidemmänpäälle jäänyt mieleeni. 

6. VAIANA


Vaiana on oikein mainio elokuva. Se jää kuitenkin omaan makuuni turhankin kevyeksi ja lähinnä huumoripainotteiseksi leffaksi. Mukana olisi saanut olla enemmän jännitystä ja hieman synkkyyttä, niin olisin saattanut tykästyä siihen vielä enemmänkin. Kaikki muu nimittäin sitten onkin oikein onnistunutta, erityisesti animaatiotyyli ja musiikki. Juonen kannalta jotain uutta ideaa olisi myös saanut olla mukana, vaikka ei kaavamaisuus leffaa millään tavoin tylsistytä.

5. FROZEN


Muistan vieläkin, kun katsoin Frozenin ensimmäisen kerran hyvin ennakkoluuloisena vuoden 2014 keväällä. Leffa kuitenkin yllätti minut todenteolla positiivisesti! Sen musikaalinumerot ovat erinomaisia, ja juoni onnistui olemaan yllättävä. Ja käsitelläänhän leffassa mukavasti erilaisuutta ja sisaruussuhdetta. Miinuksena pidän leffassa sitä, että Elsa ei saa hahmona tarpeeksi syvyyttä alleen. Anna ja Kristoff ovat kuitenkin erinomainen parivaljakko, mikä on minulle iso plussa leffassa.

4. KAKSIN KARKUTEILLÄ


Kaksin karkuteillä on mahtava elokuva! Se sisältää paljon huumoria, seikkailuntuntua sekä mukaansatempaavan juonen. Aiemmin leffan laulut eivät olleet mielestäni kovin mieleenpainuvia, mutta nykyään pidän niistä kovastikin. Lisäksi ovathan leffan hahmot ihan parhaita, erityisesti Maximus ja Flynn varastavat aina show'n hauskuudellaan.

3. RÄYHÄ-RALF


Räyhä-Ralf oli minulle erittäin positiivinen yllätys! Katsoin sen ensimmäisen kerran vuosi sitten, eli hieman myöhässä. Ja kuin ihmeen kaupalla siitä tuli yksi suosikeistani disneyltä. Hahmot ja juoni ovat loistavia, ja huumoria ja lämminhenkisyyttä piisaa. Vaikka pahis oli ennalta-arvattava, niin häneen liittyvä lopussa paljastuva seikka onnistui yllättämään minut. 

2. ZOOTROPOLIS


Zootropolis onnistui kyllä lyömään minut aivan ällikällä! Sen juoni oli suht ennalta-arvaamaton ja hahmot erittäin laadukkaasti luotuja. Erityisesti Judyssa ja Nickissä on monipuolista persoonaa ja syvyyttä, miksi heihin on helppo samaistua. Leffa oli yllättävän syvällinen ja onnistui menemään pahasti tunteisiini. Lisäksi se käsitteli nokkelasti ennakkoluuloja ja stereotypioita, mitä ei voi kuin kehua. 

1. PRINSESSA JA SAMMAKKO

Prinsessa ja sammakko on aivan ihana elokuva! Tämä ja Zootropolis kilpailevat aika kiivaasti ykkössijasta keskenään, mutta jokin tässä filmissä tuntuu vievän voiton. Leffa on myöskin kestänyt eniten katselukertoja tämän kauden elokuvista, joten jo yksinään se oikeuttanee Prinsessa ja sammakon sijainnin ykköseksi. Pidän todella paljon päähahmo Tianasta, sillä koen hänet hyvin samaistuttavaksi. Myös Naveen on erittäin hyvin onnistunut hahmo, ja pidän siitä kuinka hän ja Tiana kehittyvät tarinan aikana täydentäen toisiaan. Ja tietysti rakastan leffan jazz-tyylistä musiikkia todella paljon!


Mihin järjestykseen te laittaisitte disneyn revival eran elokuvat?


lauantai 30. toukokuuta 2020

Arvostelu: Prinsessa ja sammakko ~ the Princess and the Frog (2009)

PRINSESSA JA SAMMAKKO


Ohjaus: Ron Clements, John Musker
Pääosissa: Anika Noni Rose, Bruno Campos, Keith David, Michael-Leon Wooley, Jennifer Cody, Jim Cummings, Jenifer Lewis
Genre: animaatio, fantasia, komedia
Kesto: 1h 37min
Ikäraja: 7


Prinsessa ja sammakko (the Princess and the Frog) on vuonna 2009 ilmestynyt Disneyn 49. klassikkoelokuva. Olen luultavasti nähnyt tämän jo muksuna elokuvateattereissa, mutta jostain syystä en muista siitä mitään. Kun aloin keräilemään hankkimatta jääneitä disney klassikkoja DVD-kokoelmaani joskus muutama vuosi sitten, ostin myös tämän unholaan jääneen sadun. Nyt olisikin kiva välillä hypätä japanilaisanimaatioista sinne Disneyn maailmaan, ja mikäs sen parempi kuin valita arvosteltavaksi yksi suosikeistani!

Teksti sisältää jonkin verran spoilereita elokuvan alkupuolelta.

Päähenkilömme on Tiana, joka on pienestä pitäen unelmoinut ravintolasta, jonka hän perustaisi yhdessä isänsä kanssa. He ovat kuitenkin peräisin köyhistä olosuhteista, joten töitä on paiskittava rutkasti haluamansa eteen. Tianan ollessa aikuinen, on isä jo menehtynyt. Tämä oli jättänyt hänelle elämänviisaan neuvon, että ei koskaan pitäisi unohtaa sitä, mikä on oikeasti tärkeää. Se kultainen keskitie Tianalta hieman puuttuukin, sillä hän tuntuu raatavan töitä aivan sinne uuvuksiin asti. Juuri kun Tiana on saanut kerättyä tarpeeksi rahaa ravintolaansa varten, evätäänkin se tilaisuus häneltä. Iltatähden luona hän sitten pyytää nöyrästi apua, ja vierelle ilmestyykin sammakko. Sammakko ei ole kuka tahansa, vaan prinssi Naveen, ja hän pyytää Tianalta suudelmaa luullen tätä prinsessaksi. Ja sitten kaikki ei menekään niin kuin saduissa, vaan lopputuloksena on kaksi sammakkoa avuttomassa ja huvittavassa tilanteessa.


Mielestäni tässä elokuvassa saattaa hyvinkin olla kaikista uskottavin romanssi Disneyn animaatioista. Mikä tekee Tianan ja Naveenin suhteesta niin ainutlaatuisen, on se, kuinka he alkavat täydentämään toisiaan. Sitä on aivan upeaa seurata, ja siinä pysyy niin vahvasti mukana! Mielestäni on hienoa, että kerrankin disneyn romanssielokuvaan on saatu syvyyttä pääparivaljakon välille. Tiana ja Naveen ovat nimittäin melkeinpä toistensa ääripäitä: toinen on töitä paiskiva ja hieman jopa armoton itselleen, kun taas prinssi on kuin hälläväliä iloinen heinäsirkka. Sammakkoina nuo kaksi auttavat toisiaan siinä, missä toinen on heikompi (tai laiskempi, hahah).

Pääparivaljakon lisäksi elokuvassa on muitakin hahmoja, jotka eivät petä sympaattisuudellaan. On Tianan lapsuuden ystävä Charlotte, joka on melkoisen hemmoteltu ja suorasanainen, mutta silti niin hauska. Kyseinen hahmo on todella hyvin toteutettu, sillä hän ei päädykään mitenkään tyypilliseksi itsekkääksi neidoksi, vaan omaa lämmintä sydäntä ja ymmärrystä. Suolla Tiana ja Naveen tapaavat jazzaavan alligaattori Louisen, joka on aivan ihana! Tuo sympaattinen hirviö haluaisi päästä ihmisten joukkoon soittelemaan trumpettiaan. Sitten on vielä höpsö, mutta ystävällinen tulikärpänen Ray, joka sulattaa sydämen kuin sydämen kertoessaan rakastavansa iltatähti Evangelinea. 


Tietenkin on sitten vielä perinteiseen tyyliin pahis, joka on mielestäni oikein hyvin onnistunut sellainen. Pahiksena toimii siis tohtori Facilier, joka on jonkinmoinen varjomies, jolla on yhteys henkimaailmaan. Ovelana hän onnistuu elokuvan alussa houkuttelemaan Naveenin ja tämän kuninkaallisen palvelijan Lawrencen tekemään kaupat. Lopputuloksena on sitten nenästä vedetty sammakko ja feikki Naveen. 

Musiikkilaulut ovat ehdottomasti yksiä parhaimpia ikinä. Tässä elokuvassa on vahvasti sellainen jazz-teema, minkä melkeinpä jokaisesta musiikkiosuudesta huomaa. Enpäs keksi minkään sortin moitetta musikaalipuolelta, mielestäni jokainen laulu joko täydentää tunnelmaa tai edistää juonta juuri loistavasti. On muun muassa Down in New Orleans, Almost there, Friends on the other side, When we're human, Ma belle Evangeline sekä Dig a little deeper. Tohtori Facilierin esittämä pahislaulu Friends on the other side on aivan huippu! Ehdottomasti kärkikastia, mitä Disneyn pahislauluihin tulee. Tianan esittämä Almost there on varmaankin yksiä suosikkejani tämän elokuvan ost:stä. Ja enkkudubista vielä sen verran, että se on täyttä kultaa. En ole tätä tainnut lainkaan suomeksi katsoakaan, enkä luultavasti koskaan aiokaan.


Kaiken kaikkiaan Prinsessa ja sammakko on parhaimpia näkemiäni disney klassikkoja, itse asiassa se on ollut yksi uudemmista disney-suosikeistani jo hyvän tovin. Tiana ei ole ainoastaan oikein hyvin onnistunut esimerkillinen sekä modernimpi versio perinteisistä prinsessoista, vaan myös helposti samaistuttava sellainen. Itse pystyn ainakin tietyllä tasolla samaistumaan häneen. Hän ja Naveen luovat uskomattoman tunnelmallisen, uskottavan sekä yllättävänkin syvällisen romanssin, jossa katsoja pysyy visusti mukana, jopa tuntien myös ne kaikki tunteet, mitä he käyvät läpi. Elokuva on lämminhenkisyyden lisäksi hyvin huumorintajuinen, eli useilta nauruilta ei vältytä. Musikaalina tässä ei ole yhtäkään turhaa väserrystä. Jazz-tyylinen musiikki on niin tarttuvaa, että leffaa katsoessa sitä tulee jopa ihan svengailtua itsekin kunkin laulun tahdissa. Elokuva jättää aina hyvin tyytyväisen olon ja mahtavan fiiliksen, ja minulle se on helposti Top 10 kamaa kun disneystä puhutaan. Olen myös katsonut elokuvan yllättävän useaan otteeseen ja tuntuukin, että siihen ei yksinkertaisesti kyllästy!








Auts, Charlotte! :D







Elokuvan tiedot: www.imdb.com